Rankingy a ratingy univerzít

Sledovanie umiestnenia v ratingoch a rebríčkoch a systémová práca v tejto oblasti môže byť pre vysoké školy/univerzity strategickým nástrojom pre porovnanie sa s najlepšími, zlepšenie kvality, zvýšenie prestíže a prilákanie talentovaných študentov a finančnej podpory. Ratingy univerzít môžu byť užitočné pro študentov, samotné univerzity a širšiu akademickú komunitu pri hodnotení a porovnávaní vysokoškolských inštitúcií.

Vysoké školy/univerzity sledujú umiestnenie v rôznych ratingoch a rebríčkoch z niekoľkých dôvodov, napr.:

  • Príťažlivosť pre študentov: Mnoho študentov berie do úvahy renomé a postavenie školy pri rozhodovaní o svojom ďalšom vzdelaní. Vyššie umiestnenie v ratingu môže univerzite pomôcť prilákať talentovaných študentov, čo môže zlepšiť akademickú atmosféru a konkurenciu. Uchádzači a študenti môžu porovnávať univerzity podľa rôznych kritérií, ako je akademická kvalita, medzinárodná prestíž, dostupnosť štipendií a ďalšie.
  • Medzinárodná reputácia: Vysoké umiestnenie v hodnotení môže zvýšiť medzinárodnú reputáciu univerzity a pritiahnuť zahraničných študentov, výskumných partnerov a akadémie. To môže zvýšiť prestíž vysokoškolskej inštitúcie, jej atraktívnosť a rozšíriť jej medzinárodný vplyv.
  • Zlepšenie kvality: Sledovanie ratingu môže univerzite poskytnúť užitočnú spätnú väzbu týkajúcu sa kvality vzdelávacích programov, výskumných aktivít a ďalších aspektov. Tým môže univerzita identifikovať oblasti, v ktorých je potrebné zlepšiť a prijať opatrenia na ďalší rast a rozvoj. Ratingy poskytujú rámec na hodnotenie kvality inštitúcií vysokoškolského vzdelávania. Môže to byť užitočný ukazovateľ i pre výskumné inštitúcie a vládne agentúry.
  • Finančná podpora: Univerzity  s vyšším umiestnením v ratingu často získavajú finančnú podporu od sponzorov, darcov a ďalších inštitúcií. Získavajú na dôveryhodnosti  ako potenciálny partneri do projektov. Umiestnenie v rebríčkoch napomáha zvýšeniu možností zapojenia  sa do grantových schém. To následne môže napomôcť univerzite financovať výskum, infraštruktúru a ďalšie projekty.
  • Zvýšenie prestíže: Univerzitám s vysokým postavením sa môže venovať väčšia pozornosť tak zo strany študentov, ako aj potenciálnych zamestnávateľov a výskumných partnerov. To môže viesť k zvýšeniu prestíže a atraktivity školy.
  • Rozvoj a zlepšenie: Univerzity môžu využiť výsledky ratingov na určenie oblastí, v ktorých môžu zlepšiť svoju kvalitu a konkurencieschopnosť. To môže viesť k lepším investíciám do výskumu, infraštruktúry, študijných programov a ďalších aktivít a činností univerzity.