Aktuality

Pedagógovia z Fakulty masmediálnej komunikácie napísali štúdiu o fanúšikoch Marveloviek. Publikoval ju prestížny vedecký časopis

Docentka Jana Radošinská a doktor Zdenko Mago skúmali, ako tvorcovia filmov o superhrdinoch prezentujú typické a očakávané fanúšikovské správanie.

Štúdia autorov z Katedry masmediálnej komunikácie a Katedry digitálnych hier FMK UCM reaguje na rozvíjajúcu sa kultúru fanúšikov, ktorá mení súčasný mediálny priemysel a stala sa dôležitým prvkom populárnej zábavy. Jej cieľom bolo zistiť, ako a prečo príbehy veľkofilmov patriacich do Marvel Cinematic Universe zahŕňajú prejavy fanúšikovstva a prezentujú fanúšikov v pozícii vedľajších postáv.

Docentka Radošinská a doktor Mago sa zamerali na vybrané scény z celovečerných filmov o superhrdinoch, ktoré zobrazujú a personalizujú fanúšikovskú kultúru. V štúdii skúmali, ako tvorcovia týchto filmov prezentujú typické a očakávané fanúšikovské správanie.

Ide o dobre premyslenú stratégiu

Vzhľadom na to, že americké filmy o superhrdinoch vo veľkej miere závisia od udržiavania a rozširovania existujúcej základne fanúšikov, producenti a štúdiá, ktoré ich vytvárajú, musia preskúmať rôzne spôsoby, ako premeniť bežné filmové publikum na fanúšikov konkrétnych superhrdinov,“ uvádza J. Radošinská. Dodáva, že zmeniť recipienta v oddaného, lojálneho spotrebiteľa je nevyhnutným predpokladom dlhodobého úspechu konkrétnych produktov na mediálnom trhu.

Štúdia odhaľuje sedem kategórií prejavov kultúry fanúšikov prítomných v superhrdinských filmoch spoločnosti Marvel:

  • superhrdinovia obdivujúci iných superhrdinov;
  • fanúšikovia stretávajúci sa so svojimi idolmi;
  • fanúšikovia, ktorí sledujú superhrdinov v akcii;
  • fanúšikovia, ktorí navštevujú fanúšikovské podujatia s účasťou superhrdinov;
  • hranie rolí;
  • zbieranie spomienkových predmetov
  • a fanúšikovia, ktorí obdivujú superhrdinov a sledujú filmy o nich, prípadne čítajú komiksy.

Zobrazenie fanúšikov a ich prejavov vo filmoch z produkcie Marvel Cinamatic Universe nie je náhodné, ale ide o dobre premyslenú stratégiu, ako nadviazať na skutočné fanúšikovské aktivity, udržať autentickú fanúšikovskú vášeň, ďalej rozvíjať fanúšikovskú základňu a naplno využívať jej marketingový potenciál,“ dopĺňa Z. Mago.

Štúdiu uverejnil vedecký časopis The Journal of Popular Culture, ktorý vydáva renomované vydavateľstvo Wiley-Blackwell.

Vložil: Andrej Brník
Zodpovedná osoba: Mgr. Magdaléna Švecová, PhD.
Zdroj: PR UCM, FMK UCM
Dátum vloženia: 20.12.2023