Aktuálne informácie pre študentov

Pri poradách zvoľte kratšie prejavy a e-maily nepíšte nahnevaní, radí odborníčka na komunikáciu Dr. Škvareninová

Ak niekto hovorí hodinu, musí rátať s tým, že ho ľudia vnímajú prvých 10 a posledných 5 minút. Na začiatku porady preto povedzte to, čo chcete, aby si prítomní zapamätali. Hovorí doktorka Oľga Škvareninová z Katedry jazykovej komunikácie FMK v rozhovore pre portál SPECTRUM Tower.

Odborníci na komunikáciu sa odvolávajú na pravidlo „7-38-55“, ktoré hovorí, že 55 % komunikovaného odkazu nesie reč tela, 38 % tón hlasu a 7 % verbálny prejav. Ako sa na tomto pomere podpísali pandemické roky extenzívnych virtuálnych meetingov? Platí ešte vôbec? 

Väčšina ľudí nesprávne interpretuje, že spomínané pravidlo funguje pri všetkých typoch komunikácie. Jeho autor Albert Mehrabian však na svojej webovej stránke uvádza, že pravidlo „7-38-55“ platí iba pre emocionálnu komunikáciu, keď človek hovorí o svojich pocitoch a postojoch. Na komunikáciu v práci – pokiaľ sa nehádame, nekričíme na seba alebo si nevyznávame lásku – ho nemôžeme aplikovať. Tu skôr platí, že jazyk sprostredkúva 30 percent informácií a neverbálna komunikácia, vrátane hlasu, písomného prejavu a reči tela, zvyšných 70 percent. Počas pracovných porád, zasadnutí si verbálne odovzdávame viac ako 30 percent informácií.

V čase pandémie, keď sme nosili rúška alebo respirátory, nevideli sme mimiku tváre, ale videli sme oči. V nich sa odráža všetko – či je človek šťastný, unavený, zamilovaný, nahnevaný… V komunikácii tvárou v tvár som sa koncentrovala práve na oči. Taktiež aj na dolnú časť tela, pretože na chodidlách vidíme, či s nami človek chce komunikovať, alebo chce rozhovor ukončiť.

Keď sme boli so študentmi spojení online, snažila som sa mať za sebou pozadie, ktoré ich nebude rušiť. Sama na sebe aj z rozhovorov so študentmi som totiž zistila, že na online meetoch sa viac koncentrujeme na to, čo má človek okolo seba, ako na tvár hovoriaceho.  

Čo teda radíte pre zvýšenie sústredenia a eliminovanie rušivých podnetov počas online porád?  

Pri online poradách je dôležité, aby na monitore nebola po celý čas iba tvár hovoriaceho, ale nastala zmena vizuálneho vnemu. Napríklad prezentácia, kde je obrázok, ktorý demonštruje to, o čom človek hovorí, alebo aktivita pre počúvajúcich. Byť naplno sústredený, obzvlášť v online sprostredkovanej komunikácii, je náročné. Človek už po piatich minútach prestáva vnímať a po približne pätnástich minútach je jeho pozornosť takmer na nule. Preto je nutné stále zapájať viac zmyslov ako len sluch.  

Mnohé prvky, ktoré poznáme z reči tela v reálnom živote, sú navyše v online prostredí skreslené. Náš mozog ich však vyhodnocuje rovnako, ako keď komunikujeme s ľuďmi naživo. Keď na nás hľadí z monitora niekoľko tvárí, máme pocit, že všetci títo ľudia sú v našej intímnej zóne. A tá je vyhradená len pre dvoch ľudí, ktorými sú manželia, partneri alebo rodič a dieťa. V žiadnom prípade nie pre toľko osôb, a už vôbec nie pre tak veľa kolegov. Odrazu sme neverbálne preťažení a nedokážeme efektívne komunikovať.

Celý rozhovor s Oľgou Škvareninovou si môžete prečítať na stránkach Spectrum Tower.sk.

Vložil: Andrej Brník
Zodpovedná osoba: Mgr. Branislav Oprala, PhD.
Zdroj: PR UCM
Dátum vloženia: 4.12.2023