Aktuálne informácie pre študentov

Študentka psychológie Diana Gerbocová: Vpred ma posúva možnosť zjednodušiť život najmä tam, kde už iní rezignovali

Naša externistka vyvinula s tímom zariadenie, ktoré pomáha komunikovať ľuďom s okolitým svetom, keďže majú rôzne druhy postihnutia. Okrem toho založila a pracuje v inkluzívne zameranom vzdelávacom centre Krtko. Je mimoriadne pracovitá, zanietená a plná energie pomáhať.

HandCubeKeys technológia funguje na prepojení počítača a človeka prostredníctvom snímača tak, že stlačím nejaké tlačidlo, ktoré naznačí, čo potrebujem. Vedeli by ste toto fungovanie vysvetliť na nejakom konkrétnom príklade?

Áno, správne ste to pochopili, že dieťa sa pomocou snímača, ktorý má umiestnený na prste ruky, nohy alebo na čele, priblíži ku kocke, ktorá obsahuje čip s naprogramovanými informáciami (písmeno, číslica, symbol alebo obrázok, video či akékoľvek iné prepojenie). Takto prenesie do zariadenia signál a zobrazí sa informácia v digitálnej podobe. Napríklad, ak chce dieťa surfovať na internete, priblíži sa ku kocke so symbolom prehliadača. Ak chce jesť, piť či hrať sa, rovnako sa stačí so snímačom priblížiť ku kockám nášho komunikátora. Alebo ak chce rozsvietiť miestnosť na niektorú z farieb, stačí sa svetelným lúčom priblížiť ku kocke. Unikátna je metodika, ako hravou formou deti či starších motivovať k práci s pomôckami a rozvíjať pomocou vlastných špecifických aplikácií aj sociálnu interakciu, sociálno-emocionálne zručnosti, koncentráciu pozornosti, jazykové schopnosti, jemnú motoriku – napríklad finančnú gramotnosť v podobe nácviku postupu pri nakupovaní v obchode.

Našu inovatívnu technológiu by som preto nenazvala len „klávesnica“, ale komunikačno-edukačný systém, ktorého jednou súčasťou je bezdotyková špeciálna programovateľná edukačná klávesnica. Jeho názov je HandCubeKeys a pozostáva nielen zo softvérových, ale aj unikátnych hardvérových častí. Technológia pomáha konvertovať myšlienky a potreby užívateľa cez symbolické vyjadrenie do jasnej reči, umožní prístup k počítaču, a tým otvára široké spektrum možností pre inklúziu do spoločnosti. Umožňuje ľahšie ovládanie PC, editáciu textov, ale aj vzdelávanie a rozvíjanie kognitívnych funkcií pomocou vlastných špeciálnych aplikácií. Súčasťou systému je unikátne zariadenie „Hologram“, ktoré zobrazuje objekty, znaky a obrázky v 3D podobe. Patrí sem najnovšie aj smart systém prepojenia svetelných efektov na báze multisenzorického vnímania. 

Pre koho je určený HandCubeKeys? Ľudia s akým zdravotným znevýhodnením v ňom nájdu oporu? 

Zariadenie sa stalo dôležitou súčasťou života už mnohých ľudí s rôznym druhom a stupňom telesného, mentálneho i zrakového zdravotného postihnutia. Ide napríklad o nehovoriace deti, osoby s poruchou autistického spektra, žiakov so špecifickými vzdelávacími potrebami, seniorov, a to v domácnostiach, v špeciálnych školách aj v domovoch sociálnych služieb, rehabilitačných centrách, domovoch dôchodcov. Viacerí inovatívni pedagógovia našli jeho využitie aj pri výučbe zdravých detí, využívajú ho ako didaktickú pomôcku pre rozvoj IKT zručností, ale aj tvorivosti. Je plnohodnotne využiteľný ako pomôcka na augmentatívno-alternatívnu komunikáciu. Podporuje komunikačné schopnosti formou hovorenej, písanej či obrázkovej reči alebo gest. Je vyvíjaný v spolupráci s logopédmi a je nimi aj odporúčaný. HandCubeKeys je tiež prvkom digitálnej debarierizácie. 

"Zariadenie sa stalo dôležitou súčasťou života už mnohých ľudí s rôznym druhom a stupňom telesného, mentálneho i zrakového zdravotného postihnutia."

Je to nástroj, ktorý si vie dovoliť každý, alebo doň treba investovať viac peňazí? 

Cena unikátneho komunikačno-edukačného systému sa pohybuje v závislosti od toho, aké súčasti systému sú vhodné pre čo najefektívnejšie využitie konkrétneho  užívateľa, školy  či inštitúcie. Je našou snahou, aby pre každého, kto to potrebuje, boli naše pomôcky dostupné a zo skúsenosti môžeme povedať, že sa nám to darí. Klienti využívajú viaceré spôsoby financovania, akými sú príspevky na kompenzačné pomôcky cez ÚPSVaR, ale aj projekty, dotácie, granty či po vlastnej línii z 2 % dane. Samostatne použiteľné časti systému sú cenovo porovnateľné s bežnou elektronikou, ako je napríklad notebook či kvalitnejší mobilný telefón. Závisí len od priorít, a tak sa často stáva, že rodičia prekvapia svoje deti unikátnym darčekom aj z vlastných zdrojov.

Kto momentálne používa HandCubeKeys? Koľko ľudí a v akých krajinách?

Počet v praxi používaných klávesníc, komunikátorov, hologramov rátame už na tisíce, a to nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách v Európe (Maďarsko, Česko), dokonca aj na Ukrajine. Pomôcky a technológia sú pripravené tak, že dovoľujú modifikáciu prakticky do akejkoľvek jazykovej verzie. 

Poznáte aj osobne nejaké prípady, kde zariadenie výrazne pomohlo zlepšiť kvalitu života? 

Uvediem jeden z prvých našich úspechov, kedy Tomáškovi s viacnásobným postihnutím (telesným, zmyslovým, mentálnym), pomocou kociek, ktoré dokázal svojimi rúčkami uchopiť, sa  jeho vlastným pričinením vďaka hlasu z PC podarilo vysloviť slovo mama. Toto mu dalo zároveň možnosť odkomunikovávať svoje potreby a reagovať na podnety okolia, čo je významné aj z hľadiska poznávania vnútorného sveta dieťaťa a jeho potencialít. V druhom prípade ide o Matejka, ktorému odpojili jednu mozgovú hemisferu z dôvodu epilepsie, keďže nereagoval na bežnú farmakologickú liečbu. Aj keď intenzívne rehabilitoval, nebol tak motivovaný používať oslabenú časť tela, ale pri práci s kockami s úsmevom na tvári používal obe ruky, tlieskal, tešil sa a my s ním.

Príkladov je veľa, a to aj s dospelými klientmi s mentálnym postihnutím, a dokonca autizmom, v online forme na diaľku. Veríme, že naše pomôcky pomohli počas hospitalizácie už aj deťom v nemocnici, v detskom kardiocentre, okrem iného aj pri zmiernení ich strachu a úzkosti pred a po závažnom zákroku. Máme nespočetné množstvo spätných väzieb vo forme správ, fotiek, videí, ktoré ich autori zdieľajú na svojich profiloch. Je pre nás veľmi motivujúce priamo vidieť, ako sa vďaka nášmu systému deti naučili nové slová, hýbu rukami, usmievajú sa, keď dokážu sami meniť svet okolo seba.

Klávesnicu vynašiel, respektíve zostrojil Ľuboš Belavý. Akú úlohu ste v procese zohrali Vy? 

Áno, prvotnú technológiu – klávesnicu s kockami ako vhodný spôsob prístupu k PC aj pre detí/ľudí s motorickým a mentálnym postihnutím, so základnými jednoduchými edukačnými aplikáciami, zostrojil pán Ľuboš Belavý. Keďže som už v tom čase pracovala v našom vzdelávacom centre Krtko s klientami s rôznym druhom postihnutia, nachádzala som nové možnosti využitia pôvodnej klávesnice, ktorú som obohatila nápadmi o ďalšie aplikácie, čím som v spolupráci s ním rozšírila cieľové skupiny jej využitia. Neskôr som  inovovala pôvodnú technológiu o nové pomôcky hlavne pre deti nehovoriace, vytvorila som „Komunikátor“ ako samostatnú časť komunikačno-edukačného systému. A nápadmi, ktoré som získala z mojich skúseností z praxe, ako aj počas štúdia psychológie, som sa podieľala  na ďalších inováciách komunikačno-edukačného systému. Sme skvelý tím a jeden bez druhého by sme nedokázali tvoriť nápady a realizovať ich, ktorých aj teraz pribúda stále viac a viac.

Veľkú úlohu vo vývoji teda hralo aj vaše vzdelávacie centrum Krtko v Trenčíne, ktoré ste založili. Čo vás ťahalo k tejto práci a čo vás na nej baví? 

Keďže som vyrastala v rodine psychologičky, od mala som bola vtiahnutá do riešenia osudov detí a pomoci iným. Môj postoj k inakosti a inkluzívny prístup sa formoval aj pod vplyvom úzkeho kontaktu s bratrancom, ktorý prekonal detskú mozgovú obrnu a neskôr aj v dôsledku vlastného zdravotného znevýhodnenia. Postupne som v sebe objavovala schopnosť nielen sa priblížiť iným, byť k nim empatická, ale aj porozumieť ich ťažkostiam a byť im nápomocná. Samozrejme, to vyžadovalo aj prácu na sebe, množstvo absolvovaných kurzov a výcvikov. Vzdelávacie centrum Krtko je mojím chráneným pracoviskom, je naplnením môjho sna, tam s láskou a zanietením odovzdávam deťom a ich rodičom to „múdro“, čo v sebe mám, a to ma napĺňa. A odmenou mi je energia, ktorú mi vďační klienti dávajú. Je niečo viac, ako keď vám štvorročné dievčatko s detským autizmom, ktoré ešte pred rokom súvisle nekomunikovalo, pekne zaželá šťastný nový rok a zablahoželá k narodeninám? Lebo to sa mi stalo. Technológie sú síce tým, čo prvotne v tejto dobe zaujme čitateľov a fanúšikov nášho centra, no za to najunikátnejšie pokladám práve náš tím – ľudí, ktorí vytvárajú nielen tieto unikátne technológie. Čokoľvek, čo robíme, robíme to so srdcom na dlani, so zanietenosťou a vložíme do toho kus výnimočnosti.

Za unikátny špeciálny komunikačno edukačný systém  "HandCubeKeys" ste dostali rôzne ocenenia, či už ITAPA alebo na európskej úrovni ste sa dostali do top trojky SMA Awards. Čo pre vás tieto ceny znamenajú? 

Prvým významným ocenením bola Študentská podnikateľská cena roka 2022 a v roku 2023 aj ďalšie spomínané ocenenia. Ide o prestížne ocenenia, o ktorých rozhodovali významní odborníci v oblasti inovácií technológií, čo si vážim. Významné pre mňa je aj to, že spolurozhodovali aj hlasy ľudí, ktorí sa s našimi technológiami stretli alebo ich priamo využívajú. Potešiteľný je aj fakt, že som uspela v tvrdej konkurencii a umiestnila sa v SMA Awards hneď v závese za tímom pána Čekana, známeho infektológa, a mala som možnosť zúčastniť sa pracovných stretnutí face to face s významnými zástupcami firiem z celej Európy v Európskom parlamente v Bruseli. Odtiaľ si odnášame mnoho kontaktov a teší nás záujem o náš systém aj na svetovej úrovni.V súvislosti s oceneniami ma hrejú slová riaditeľky Nadácie Detského kardiocentra Márie Kadlečíkovej: „Sme na vás veľmi hrdí, lebo pri každom svojom umiestnení ste žiarivým príkladom toho, že ľudskosť ma stále miesto v konkurenčnom boji.“ Veľmi si vážim aj ocenenia „Srdce na dlani“ za inkluzívne aktivity nášho vzdelávacieho centra Krtko.

Aké sú vaše ďalšie plány s HandCubeKeys? Chcete expandovať alebo ho ešte viac zdokonaliť? 

Pôvodná „klávesnica HandCubeKeys“ bola naším odrazovým mostíkom. Postupne sme začali našu ponuku rozširovať o nové aplikácie, ako aj inovácie v oblasti hardvéru: už spomínaný „Komunikátor“, 3D hologram a smart systém prepojenia svetelných efektov na báze multisenzorického vnímania, vypracovali sme aplikácie pre viaceré jazykové verzie, najnovšie aj v azbuke. V súčasnosti zavádzame do praxe klávesnicu prispôsobenú pre nevidiacich. Na kockách sa nachádza hmatové i Braillovo písmo s hlasovým výstupom, pomocou ktorého budú vedieť písať a ovládať počítač. Vyvíjame reliéfne obrazce a materiály slúžiace na edukáciu detí nevidiacich a slabozrakých, ktoré využívajú dokonca všetky zmysly. Zdokonaľujeme aplikáciu na edukáciu finančnej gramotnosti aj pre ľudí s mentálnym postihnutím a s autizmom. Viac by sme sa chceli zamerať aj na využitie vo sfére zdravotníctva a expandovať naše technológie do nemocníc a ambulancií, kde budú slúžiť nielen pri chronických, ale budú pomáhať zvládať aj akútne stavy. Snažíme sa ísť oboma smermi a systém zdokonaľovať, ale aj expandovať na zahraničný trh.

"Častokrát som siahala na dno svojich síl, ale v dobrom tíme a s podporou okolia sa dá čerpať energia a ísť ďalej."

Sama ste zdravotne znevýhodnená, ale máte kopec aktivít, ktoré sú spoločensky prospešné a stíhate štúdium. Čo vás posúva vpred?

Zladiť prácu, štúdium, spoločenské aktivity a ešte tvorbu inovácií, ktorým sa venujem, nie je vždy jednoduché, zvlášť, keď si potrebujem strážiť aj svoje zdravie a musím rešpektovať aj svoje zdravotné znevýhodnenia i špecifické potreby. Častokrát som siahala na dno svojich síl, ale v dobrom tíme a s podporou okolia sa dá čerpať energia a ísť ďalej. Svojím príkladom chcem ukázať aj iným, ktorí to majú ešte náročnejšie, že sa to dá. A hlavne, vpred ma posúvajú moje nové nápady, možnosti inovácií, túžba robiť veci lepšie, zjednodušiť život najmä tam, kde už iní rezignovali. 

Na UCM študujete externe psychológiu. Ako vám to pomáha pri vašej práci? 

Ako som už spomínala, psychológiu poznám už odmala doma, od mamky. Štúdium na univerzite ma však posúva hlavne v oblasti nových poznatkov a orientácie v psychológii z pohľadu akademikov. Vážim si, že mi UCM umožnila plnohodnotné štúdium aj pri mojich zdravotných ťažkostiach a vážim si aj záujem o moje aktivity, ktoré sú úzko spojené s aplikáciou poznatkov z oblasti psychológie nadobudnutých aj vďaka štúdiu na univerzite. Môj psychologický pohľad na dieťa je to, čo dodáva digitálnym technológiám ľudskú stránku. Štúdium psychológie otvára človeku pohľad nielen na prežívanie iných, ale aj na svoje vlastné a vďaka tomu som psychicky odolnejšia a vyrovnanejšia osobnosť, čo cítia aj naši klienti.

Vložil: Andrej Brník
Zodpovedná osoba: Mgr. Andrej Brník, PhD.
Zdroj: PR UCM
Dátum vloženia: 16.1.2024
Dátum aktualizácie: 18.1.2024