Učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu (Mgr.)


- Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 2., magisterský
- Dĺžka štúdia: 2 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Za aprobáciu história:
1. Vedomosti – Teoretické vedomosti uchádzača budú zahŕňať prehľad historiografiou od najstarších čias po súčasnosť, prehľad verejnou správou štátnych celkov, ktoré existovali na území dnešného Slovenska. Bude mať potrebný balík vedomostí pre využitie a porozumenie archívnym inštitúciám. Oboznámi sa s regionálnymi dejinami, cirkevnými dejinami, nadobudne prehľad o etnickom vývoji. Získa jazykové znalosti (základy latinčiny, nemčiny a maďarčiny), ktoré mu umožnia prístup k prameňom, ktoré bude môcť využiť pri výučbe. Prostredníctvom exkurzií sa oboznámi s konkrétnymi historickými oblasťami a bude môcť získané znalosti predať ďalej vo svojej praxi. Získa prehľad dejinami pedagogiky so zameraním hlavne na dejiny výučby dejepisu v 20. a 21. storočí.
2. Zručnosti – Absolvent nadobudne predpoklady pre výučbu histórie ale i vedecký výskum v oblasti historických vied. Získa metodické schopnosti pre predávanie a odovzdávanie znalostí žiakom a študentom, tiež pre výskumnú prácu, skúsenosti s prípravou a riadením vedeckých projektov, prezentáciou výsledkov na vedeckých konferenciách a pri ich publikovaní. Je spôsobilý podieľať sa vzdelávaní na základných a stredných školách, ako aj na teoretickom rozvoji svojho vedného odboru, dokáže sformulovať vedecký problém, analyzovať ho a na základe výskumu zrozumiteľne a objektívne prezentovať v rôznych formách vedeckej syntézy (monografia, vedecká štúdia, projekt a pod.). Získa didaktické portfólio pre vyučovanie dejepisu, oboznámi sa s typickými i menej typickými vyučovacími metódami a prostriedkami a ich vhodnou implementáciou do vyučovania dejepisu na základe stanovených výchovno-vzdelávacích cieľov. Zručnosti mu umožnia efektívne projektovanie vyučovacích hodín, aktivizáciu žiakov a využitie odborných znalostí na základných aj stredných školách.
3. Profesijné kompetencie – Absolvent bude schopný využívať a orientovať sa v odbornej terminológii pedagóga i historika a premostiť obe oblasti, čo mu poskytne priestor pre efektívne a pritom odborne podložené predávanie poznatkov. Bude sa orientovať v modernom bádaní, aby dokázal sprostredkovať dejepisné poznatky nezaťažene ideológiou. Jeho didaktické portfólio učiteľa dejepisu mu umožní preniesť výsledky posledného bádania do výučby pri rešpektovaní individuálneho prístupu a diferenciácie vyučovania. Bude pritom kompetentný samostatné získavať a aplikovať aj ďalšie poznatky vo forme prípadného pokračujúceho vzdelávania alebo bádania. Bude kompetentný k samostatnej práci v archíve či v múzeu, dokáže sformovať ucelené a odborne podložené práce, projekty či vyučovacie hodiny rozoberajúce všeobecné, slovenské i regionálne dejiny.
4. Prenositeľné kompetencie – Absolvent študijného programu si počas svojho štúdia osvojí zásady odbornej formulácie problému, právne a etické stránky práce, získa zručnosti spojené s prezentovaním svoje pracovné výsledky a osvojí si aj schopnosti pracovať v tíme. Bude myslieť komplexne, kriticky a v súvislostiach. Dokáže pracovať s informáciami, klásť otázky, riešiť problémy. Bude schopný formulovať svoje úvahy a závery ústnou formou aj v písomnej podobe. Dokáže projektovať, plánovať odbornú činnosť či využívať digitálne zdroje a v neposlednom rade svoju jazykovú pripravenosť.
Za aprobáciu výchova k občianstvu:
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii):
Absolvent učiteľských študijných programov disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Disponuje rozsiahlymi psychologickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód. Absolvent sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky. Pozná metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách.
Absolvent učiteľských študijných programov samostatne identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Dokáže samostatne hodnotiť rôznorodé pedagogické situácie a procesy, flexibilne na ne reagovať a optimálne ich riešiť. Dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovnovzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania.
Vedomostný profil absolventa 2. stupňa štúdia programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je integráciou teoretických poznatkov z profilujúcich disciplín študijného programu a pedagogicko-didaktických kompetencií. Absolvent 2. stupňa študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie a v jeho výstavbe, disponuje základným pojmovým a kategoriálnym aparátom z disciplín – hlavných zložiek občianskej náuky (filozofie, ekonómie, sociológie, politológie, práva, religionistiky), ovláda ich teóriu, metodológiu a epistemológiu, vie ich tvorivo aplikovať, využívať a rozvíjať na základe individuálnej práce s odbornými a vedeckými textami a je vybavený didakticko-pedagogickými kompetenciami. Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventi získavajú prostredníctvom povinne voliteľných predmetov, ktoré prehlbujú a rozširujú úroveň zvládnutia profilových disciplín.
Cieľom nášho magisterského študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je pripraviť absolventa tak, aby bol schopný:
- ovládať základný obsah disciplín svojej špecializácie a princípy jeho štruktúry,
- rozumieť metodológii produkcie obsahu odboru a jeho širším kultúrnym a sociálnym súvislostiam,
- narábať s obsahom odboru ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho projektovať pre didaktické zámery a účely,
- poznať teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky v príslušnej špecializácii, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede,
- samostatne projektovať a realizovať výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania,
- adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy,
- efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity,
- byť si vedomý právnych, ekonomických a etických aspektov práce vo svojej oblasti.
Špecifikom nášho magisterského študijného programu učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) je zvýšená pozornosť, ktorú venujeme aktuálnym problémom súčasného ľudstva. Zameriavame sa nielen na dejiny súčasného filozofického myslenia, ale aj na témy, ktoré akcentujú miesto moderného človeka vo svete a problémy jeho hodnotovej orientácie (ľudské práva, environmentálna etika, globálne výzvy súčasnosti, mediálna výchova, technika a spoločnosť, ekonómia a rozhodovanie), aktuálne sociálne a právne otázky (základy štátu) a problémy reflektované bioetikou (bioetika). Reagujeme tak na nové výzvy XXI. storočia, ktoré do oblasti humanitných vied prináša dynamický rozvoj moderných technológií, vrátane génových manipulácií a biotechnológií. Snažíme sa tak vychovať pedagógov, ktorí budú schopní flexibilne reagovať na aktuálne otázky a problémy súčasnej generácie žiakov.
Za učiteľský základ:
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa v kombinačných učiteľských študijných programoch:
Cieľom magisterského vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).
Profil absolventa magisterského stupňa vzdelávania:
Absolvent bude mať rozvinutý komplex znalostí a vedomostí, kľúčových spôsobilosti a schopností, hodnotových postojov a osobných čŕt, ktoré mu umožnia úspešné vykonávanie povolania učiteľa, začlenenie sa do pracovných i mimopracovných spoločenských štruktúr.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
Vedomosti: absolvent bude ovládať poznatky o javoch pedagogickej reality, edukačných procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatky o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent bude ovládať poznatky vzdelávacej inklúzie, rozvoja osobností žiakov a uplatňovania diagnostických, intervenčných a evalvačných činností. Absolvent bude ovládať poznatky vedných disciplín, ktoré predstavujú jeho aprobačné vyučovacie predmety.
Profesijné kompetencie v oblastiach:
Žiak – absolvent magisterského vzdelávania bude vedieť adekvátne identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka a sociokultúrny kontext vývinu žiaka.
Edukačný proces – absolvent bude ovládať obsah a didaktiku vyučovacích aprobačných predmetov, ktoré sú kombináciou jeho študijného programu, bude vedieť adekvátne plánovať a projektovať vyučovanie, realizovať vyučovanie, hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka.
Profesijný rozvoj – absolvent bude primerane plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj, dokáže sa stotožniť sa s profesijnou rolou a školou.
Prenositeľné kompetencie – absolvent bude mať rozvinutú schopnosť zvládať záťažové situácie, schopnosť pracovať s informáciami, schopnosť niesť zodpovednosť, schopnosť identifikovať a riešiť problémy, schopnosť pracovať v tíme a viesť tím, schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania, komunikačné schopnosti ,prezentačné zručnosti, schopnosť prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam, zručnosť písomného prejavu a schopnosť pracovať v interkultúrnom/medzinárodnom prostredí.
Po ukončení magisterského vzdelávania je absolvent pripravený na výkon povolania - učiteľ - podľa kategorizácie pedagogických zamestnancov § 19 Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Absolvent/ka 2. stupňa vysokoškolského štúdia (Mgr.) učiteľského kombinačného programu je spôsobilý/á byť učiteľom/kou príslušných aprobačných predmetov na úrovni nižšieho (II. stupeň ZŠ) a vyššieho sekundárneho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá). Ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, má poznatky o rozvíjaní receptívnych a produktívnych zručností žiakov, o problematike alternatívnych metód vo vyučovaní, pozná metódy a stratégie učenia sa, princípy organizovania a plánovania vyučovacej hodiny v rámci svojho predmetu. S týmito vedomosťami a zručnosťami dokáže narábať ako s produktom vedeckej činnosti a v tomto kontexte ich dokáže uplatňovať v spojení s výchovno-vzdelávacou činnosťou kvalifikovaného učiteľa.
Všetky uvedené odborné i praktické kompetencie umožňujú absolventovi/ke, aby sa úspešne uplatnil/a ako:
- učiteľ/ka príslušných aprobačných predmetov na úrovni nižšieho vzdelávania (II. stupeň ZŠ),
- učiteľ/ka príslušných aprobačných predmetov na úrovni vyššieho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá),
- odborný/á pracovník/čka vo vedných oblastiach aprobačných predmetov vo výskumných inštitúciách SAV a na vysokých školách,
- pracovník/čka štátnej správy pre príslušnú oblasť,
- pracovník/čka v školských a mimoškolských zariadeniach,
- pracovník/čka školského úradu,
- odborný/á referent/ka vo vzdelávacích inštitúciách,
- pracovník/čka v školských inšpekčných centrách,
- kultúrny/a a osvetový/á pracovník/čka, resp. odborník/čka v príslušných oblastiach
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Informácia pre zahraničných študentov
Pre štúdium všetkých študijných programov – vrátane štúdia cudzích jazykov - je potrebná znalosť slovenského jazyka. Pre zahraničných študentov, ktorí sa nepreukážu maturitou zo slovenského jazyka alebo VŠ diplomom zo slovenskej vysokej školy, je povinnosť absolvovať jazykovú skúšku.
Táto podmienka neplatí pre študentov s českým štátnym občianstvom.
Na jazykovú skúšku je potrebné prihlásiť sa v online formulári najneskôr do 20. 08. 2024.
Владение словацким языком требуется для всех учебных программ – включая иностранные языки. Для иностранных студентов, которые не подтверждают свой аттестат зрелости по словацкому языку или университетский диплом словацкого университета, сдача экзамена по словацкому языку является обязательной.
Это условие не распространяется на студентов с чешским гражданством.
Заявление о сдаче экзамена по словацкому языку должно быть подано в онлайн-форме не позднее 20 августа 2024 года.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. RNDr. Peter Chrastina, PhD.