Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry (Mgr.)


- Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 2., magisterský
- Dĺžka štúdia: 2 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina, nemčina
Za aprobáciu nemecký jazyk a literatúra:
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
Vedomosti: Absolvent/ka disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilovej oblasti Nemecký jazyk a literatúra. Je oboznámený/á so systematickými poznatkami jazykovedných disciplín ako štylistika nemeckého jazyka, textová lingvistika, frazeológia nemeckého jazyka, paremiológia, kontrastívna lingvistika, variety nemeckého jazyka. Zároveň má znalosti z dejín nemeckej literatúry, literárno-vedenej metodológie. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy v oblasti jazyk a komunikácia, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a didaktiky vyučovania nemčiny ako cudzieho jazyka, pozná alternatívne formy vyučovania a stratégie učenia sa.
Zručnosti: Absolvent/ka disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilovej oblasti Nemecký jazyk a literatúra vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Ovláda študovaný nemecký jazyk v ústnej a písomnej interakcii. Je kompetentný/á samostatne formulovať vedecký problém, vzťahovo-analyticky uvažovať v problematike disciplín študijného odboru ako sú napr. kontrastívna lingvistika, štylistika, textová lingvistika, frazeológia a súčasná nemecká literatúra a kultúra. Vie uplatniť východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy nemeckého jazyka a literatúry.
Profesijné kompetencie: Absolvent/ka je schopný/á aplikovať metodické princípy rozvíjania všetkých jazykových zručností. Dokáže zohľadniť interkultúrne aspekty vo vyučovaní, rozvíjať autonómiu učenia sa a samostatným a primeraným spôsobom vie uskutočňovať pedagogické hodnotenie a evalváciu. Je pripravený/á vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti a vyhodnocovať jeho výsledky. Je kompetentný/á realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výučby nemeckého jazyka a literatúry, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a tiež dokáže predstaviť výsledky svojho skúmania pred odbornou komunitou v nemeckom jazyku. Dokáže zrozumiteľne a presvedčivo propagovať výsledky bádaní širšej verejnosti.
Prenositeľné kompetencie: Absolvent/ka preukazuje vysoký stupeň pracovnej samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí ako špecialista na vyučovanie cudzích jazykov vo všeobecnosti. Absolvent/ka je schopný/á efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný/á, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
Za učiteľský základ:
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa v kombinačných učiteľských študijných programoch:
Cieľom magisterského vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).
Profil absolventa magisterského stupňa vzdelávania:
Absolvent bude mať rozvinutý komplex znalostí a vedomostí, kľúčových spôsobilosti a schopností, hodnotových postojov a osobných čŕt, ktoré mu umožnia úspešné vykonávanie povolania učiteľa, začlenenie sa do pracovných i mimopracovných spoločenských štruktúr.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
Vedomosti: absolvent bude ovládať poznatky o javoch pedagogickej reality, edukačných procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatky o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent bude ovládať poznatky vzdelávacej inklúzie, rozvoja osobností žiakov a uplatňovania diagnostických, intervenčných a evalvačných činností. Absolvent bude ovládať poznatky vedných disciplín, ktoré predstavujú jeho aprobačné vyučovacie predmety.
Profesijné kompetencie v oblastiach:
Žiak – absolvent magisterského vzdelávania bude vedieť adekvátne identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka a sociokultúrny kontext vývinu žiaka.
Edukačný proces – absolvent bude ovládať obsah a didaktiku vyučovacích aprobačných predmetov, ktoré sú kombináciou jeho študijného programu, bude vedieť adekvátne plánovať a projektovať vyučovanie, realizovať vyučovanie, hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka.
Profesijný rozvoj – absolvent bude primerane plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj, dokáže sa stotožniť sa s profesijnou rolou a školou.
Prenositeľné kompetencie – absolvent bude mať rozvinutú schopnosť zvládať záťažové situácie, schopnosť pracovať s informáciami, schopnosť niesť zodpovednosť, schopnosť identifikovať a riešiť problémy, schopnosť pracovať v tíme a viesť tím, schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania, komunikačné schopnosti ,prezentačné zručnosti, schopnosť prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam, zručnosť písomného prejavu a schopnosť pracovať v interkultúrnom/medzinárodnom prostredí.
Za aprobáciu slovenský jazyk a literatúra:
Cieľom magisterského vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).
Absolvent/ka 2. stupňa vysokoškolského štúdia (Mgr.) v študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) je spôsobilý byť učiteľom slovenského jazyka a literatúry na úrovni nižšieho (II. stupeň ZŠ) a vyššieho sekundárneho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá).
Výstupy vzdelávania:
Vedomosti: Absolvent/ka ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. V jazykovej zložke získa systémové poznatky predovšetkým zo štylistickej roviny slovenčiny, teoretické poznatky o funkčných jazykových štýloch, o možnostiach využívania jazykových prostriedkov a o kompozícii jazykového prejavu (predmety: štylistika slovenského jazyka I, II.) Širší diachrónny pohľad na vývinové tendencie slovenčiny a vnútorné jazykové zákonitosti ponúkajú historické lingvistické disciplíny (vývin slovenského jazyka a dialektológia). Didaktická zložka odboru je naplnená najmä v takých predmetoch študijného programu, ktoré sú zamerané na metódy a stratégie učenia sa, princípy organizovania a plánovania vyučovacej hodiny slovenského jazyka a literatúry (didaktika slovenského jazyka a slohu; didaktika literatúry). V literárnej zložke dominuje literatúra 20. storočia. Absolvent disponuje schopnosťou samostatnej interpretácie literárneho diela, ako aj schopnosťou podnecovať žiakov k recepcii literatúry a k diskusii o nej. Dejiny slovenskej literatúry začínajúce literárno-historickou a ideovo-estetickou rôznorodosťou medzivojnovej literatúry (predmet: Slovenská literatúra 20. storočia I. (medzivojnová literatúra)) cez literárny život v období po roku 1945 (predmet: Slovenská literatúra 20. storočia II. (literatúra po r. 1945)) až po pluralitný charakter najaktuálnejšej literárnej tvorby na prelome 20. a 21. storočia (predmet: Súčasná slovenská literatúra (literatúra po r. 1989)) sú komplementárnym doplnením poznatkov o slovenskej literatúre získaných počas prvého stupňa štúdia.
Získané zručnosti: Absolvent/ka získa dokáže aplikovať nadobudnuté poznatky a praktické zručnosti z jednotlivých jazykovedných a literárnovedných disciplín do metodických postupov zdôrazňujúcich aktívnu úlohu žiaka na vyučovaní, význam jeho vnútorných predpokladov a dôležitosť jeho interakcie s prostredím a spoločnosťou. Získa zručnosť flexibilne adaptovať svoje odborné znalosti na meniace sa podmienky školskej praxe, čo dokáže kreatívne využiť pri výkone povolania alebo pri pokračovaní v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu tretieho stupňa.
Profesijné kompetencie: Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti je absolvent/ka schopný/á participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Získa poznatky o rozvíjaní receptívnych a produktívnych zručnostiach žiakov, v problematike alternatívnych metód vo vyučovaní poznáva metódy a stratégie učenia sa, princípy organizovania a plánovania vyučovacej hodiny slovenského jazyka a literatúry.
Prenositeľné kompetencie: Absolvent/ka sa zdokonalí v komunikačných zručnostiach v materinskom jazyku, a to v písomnom i ústnom prejave, vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu ako aj na úrovni žiackych skupín. Zdokonalí si svoje prezentačné a rétorické schopnosti (predmet: rétorika, jazyková komunikácia a kultúra). Prostredníctvom vlastnej čitateľskej skúsenosti a komparatívneho prístupu k literárnemu textu získa konfrontačný recepčný postoj k národnej literatúre a k inonárodným literatúram. Poznaním a interpretáciou umeleckých textov bude študent kompetentný k nej pristupovať ako k jednej z dôležitých zložiek národnej literatúry a zároveň sa naučí identifikovať a definovať hodnoty, ktoré môže prakticky využiť pri utváraní vlastného hodnotového systému i hodnotovému systému žiakov v praxi výchovno-vzdelávacieho procesu na školách. Absolventi získajú organizačné zručnosti, digitálne zručnosti, zdokonalia si svoju kreativitu a tak sa dokážu etablovať aj v umelecko-kreatívnych odvetviach.
Po ukončení magisterského vzdelávania je absolvent pripravený na výkon povolania - učiteľ - podľa kategorizácie pedagogických zamestnancov § 19 Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Absolvent/ka 2. stupňa vysokoškolského štúdia (Mgr.) učiteľského kombinačného programu je spôsobilý/á byť učiteľom/kou príslušných aprobačných predmetov na úrovni nižšieho (II. stupeň ZŠ) a vyššieho sekundárneho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá). Ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, má poznatky o rozvíjaní receptívnych a produktívnych zručností žiakov, o problematike alternatívnych metód vo vyučovaní, pozná metódy a stratégie učenia sa, princípy organizovania a plánovania vyučovacej hodiny v rámci svojho predmetu. S týmito vedomosťami a zručnosťami dokáže narábať ako s produktom vedeckej činnosti a v tomto kontexte ich dokáže uplatňovať v spojení s výchovno-vzdelávacou činnosťou kvalifikovaného učiteľa.
Všetky uvedené odborné i praktické kompetencie umožňujú absolventovi/ke, aby sa úspešne uplatnil/a ako:
- učiteľ/ka príslušných aprobačných predmetov na úrovni nižšieho vzdelávania (II. stupeň ZŠ),
- učiteľ/ka príslušných aprobačných predmetov na úrovni vyššieho vzdelávania (všetky typy SŠ a gymnáziá),
- odborný/á pracovník/čka vo vedných oblastiach aprobačných predmetov vo výskumných inštitúciách SAV a na vysokých školách,
- pracovník/čka štátnej správy pre príslušnú oblasť,
- pracovník/čka v školských a mimoškolských zariadeniach,
- pracovník/čka školského úradu,
- odborný/á referent/ka vo vzdelávacích inštitúciách,
- pracovník/čka v školských inšpekčných centrách,
- kultúrny/a a osvetový/á pracovník/čka, resp. odborník/čka v príslušných oblastiach
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Informácia pre zahraničných študentov
Pre štúdium všetkých študijných programov – vrátane štúdia cudzích jazykov - je potrebná znalosť slovenského jazyka. Pre zahraničných študentov, ktorí sa nepreukážu maturitou zo slovenského jazyka alebo VŠ diplomom zo slovenskej vysokej školy, je povinnosť absolvovať jazykovú skúšku.
Táto podmienka neplatí pre študentov s českým štátnym občianstvom.
Na jazykovú skúšku je potrebné prihlásiť sa v online formulári najneskôr do 20. 08. 2024.
Владение словацким языком требуется для всех учебных программ – включая иностранные языки. Для иностранных студентов, которые не подтверждают свой аттестат зрелости по словацкому языку или университетский диплом словацкого университета, сдача экзамена по словацкому языку является обязательной.
Это условие не распространяется на студентов с чешским гражданством.
Заявление о сдаче экзамена по словацкому языку должно быть подано в онлайн-форме не позднее 20 августа 2024 года.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
doc. Mgr. Katarína Žeňuchová, PhD.