doc. PhDr. Jana Radošinská, PhD.

prodekanka pre vedeckovýskumnú činnosť a zahraničné vzťahy FMK UCM, docentka, zástupkyňa šéfredaktora vedeckého časopisu Communication Today, osoba zodpovedná za študijný program masmediálna komunikácia Katedra masmediálnej komunikácie
doc. PhDr. Jana Radošinská, PhD.

Zaujíma sa o mediálnu kultúru, teóriu a históriu médií, ekonomické otázky mediálnej produkcie (osobitne v oblastiach filmového, hudobného, televízneho a digitálno-herného priemyslu) a súčasné mediálne publiká.

Oblasti záujmu: mediálna kultúra, mediálne priemysly, filmová a televízna tvorba, mediálne publiká, digitálne hry, mainstreamové novinárstvo.

VTČ autorky: Stiahnuť TU.

 

Dôležité odkazy

 

AAB Radošinská, J. & Višňovský, J. (2013). Aktuálne trendy v mediálnej kultúre. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 154 s. ISBN 978-80-8105-516-4. [7,48 AH].


AAB Radošinská, J. (2016). Mediálna zábava 21. v storočí: Sociálno-kultúrne aspekty a trendy. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 140 s. ISBN 978-80-8105-793-9. [10,84 AH].


ADN Radošinská, J. (2017). New trends in production and distribution of episodic television drama: Brand Marvel-Netflix in the post-television era. Communication Today, 8(1), 4-29.


ADN Radošinská, J. (2018). Omnivore vs univore: A reflection on the current knowledge on cultural tastes and cultural consumption. European Journal of Media, Art and Photography, 6(2), 98-109.


AEC Višňovský, J. & Radošinská, J. (2017). Online journalism: Current trends and challenges. In Peña Acuña, B., (Ed.), The Evolution of Media Communication (pp. 3-22). InTech. ISBN 978-953-51-3197-7. [1,84 AH].


Názov predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Odvetvia mediálneho priemyslu I. Masmediálna komunikácia Druhý 7205 mediálne a komunikačné štúdiá
Odvetvia mediálneho priemyslu II. Masmediálna komunikácia Druhý 7205 mediálne a komunikačné štúdiá
Aktuálne trendy v mediálnej kultúre I. Masmediálna komunikácia Tretí 7205 mediálne a komunikačné štúdiá
Aktuálne trendy v mediálnej kultúre II. Masmediálna komunikácia Tretí 7205 mediálne a komunikačné štúdiá

Projekt VEGA č. 1/0283/20 s názvom Synergia odvetví mediálneho priemyslu v kontexte kritickej politickej ekonómie médií (2020 – 2022), zástupkyňa zodpovedného riešiteľa projektu. Zodpovedný riešiteľ projektu: doc. PhDr. Ján Višňovský, PhD. Anotácia: Projekt smeruje k hlbšiemu pochopeniu postupov a komerčných imperatívov mediálnej produkcie, ktorá sa šíri v rámci neskoro modernej liberálno-demokratickej spoločnosti. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť súbor teoreticko-empirických poznatkov, ktoré rozvíjajú kritickú politickú ekonómiu médií a smerujú k vymedzeniu aktuálneho komerčného potenciálu odvetví mediálneho priemyslu, ako aj sériu vedeckých prác viazaných na jednotlivé odvetvia mediálneho priemyslu a ich ekonomické, resp. komerčné aspekty. Splnenie stanoveného cieľa je podmienené uplatnením výskumných nástrojov kvalitatívneho a kvantitatívneho charakteru a syntézou získaných empirických poznatkov. Realizácia projektu vychádza z predpokladu, že ekonomická, technologická a kultúrna konvergencia odvetví mediálneho priemyslu prináša nielen koncentráciu vlastníctva a vytváranie mediálnych oligarchií, ale aj synergiu technológií, zdrojov, príbehov, ideí a tém založenú na masívnom získavaní licencií a formovaní transmediálnych naratívov.


Projekt VEGA č. 1/0489/23 s názvom Inovatívny model monetizácie digitálnych hier v oblasti kreatívneho priemyslu (2023 – 2025), zástupkyňa zodpovedného riešiteľa projektu. Zodpovedná riešiteľka projektu: prof. PhDr. Hana Pravdová, PhD. Anotácia: Zámerom projektu je prostredníctvom analýzy situácie na slovenskom trhu produkcie, distribúcie a predaja digitálnych hier, ako i na významných medzinárodných trhoch, stanoviť inovatívny strategický model monetizácie na podporu efektívneho rozvoja kreatívneho priemyslu v tomto sektore. Predkladaný výskumný projekt predstavuje rozšírenie vedeckého skúmania v sektore digitálnych hier a kreatívneho priemyslu s dôrazom na skúmanie možností monetizácie jeho produkcie, distribúcie a užitia, ako aj skúmania potenciálu digitálnych hier v rámci skvalitňovania ľudského potenciálu na pracovnom trhu. Riešiteľský kolektív reflektuje nastupujúce trendy, spočívajúce v digitálnej transformácii, robotizácii priemyslu a nástupe umelej inteligencie do procesov výroby i služieb, tzn. nástup priemyslu 4.0. Kreatívny priemysel v tomto sektore má potenciál vytvárať obsahy pre tú časť spoločnosti, ktorá stratí zamestnanie a bude sa musieť rekvalifikovať a rozvíjať svoje tvorivé schopnosti.


Horizont 2020 - Kritická explorácia rizík a príležitostí viazaných na médiá v záujme dosiahnutia demokraticko-participačnej komunikácie: Vývoj scenárov v rámci európskeho mediálneho prostredia (MEDIADELCOM). Rola: Koordinátor zastupujúci partnerskú organizáciu. Koordinátor projektu: prof. Halliki Harro-Loit, Estónsko. Anotácia: Hlavný cieľ projektu MEDIADELCOM spočíva vo vytvorení diagnostického nástroja (multiscenárového modelu) určeného pre tvorcov legislatívy, pedagógov, mediálne inštitúcie a príbuzné organizácie, rovnako ako pre mediálnych expertov a novinárov. Nástroj umožní holistickú evalváciu rizík a príležitostí v súvislosti s demokraticko-participačnou komunikáciou a nadväzujúcou sociálnou kohéziou v Európe. Diagnostický nástroj projektu MEDIADELCOM umožňuje projekciu početných rizík a príležitostí v rámci európskeho mediálneho prostredia, rovnako ako ďalší vývoj mediálnych prostredí v jednotlivých krajinách. Vytvorené budú konceptuálne a operačné premenné reagujúce na multiplikované scenáre, a to prostredníctvom detailného výskumu diachrónnych a synchrónnych zmien v ekosystéme spravodajských médií v 14 európskych krajinách, so zvláštnym dôrazom na oblasti strednej a východnej Európy.


Projekt APVV-21-0115 s názvom Hypermoderná mediálna kultúra – Filmová a televízna tvorba ako zrkadlo sociálno-kultúrnych fenoménov 21. storočia (2022 – 2026, zodpovedná riešiteľka projektu). Anotácia: Výskum mediálnej kultúry vychádza z interdisciplinárnej reflexie mediálnej produkcie. Medzi najväčšie výzvy spojené s vedeckou diskusiou o mediálnej kultúre možno zaradiť aj identifikáciu jej sociálno-kultúrnych a hodnotových atribútov. Cieľom projektu je prostredníctvom výsledkov základného výskumu vymedziť a vysvetliť sociálno-kultúrne fenomény obsiahnuté v súčasnej filmovej a televíznej tvorbe pre väčšinové publiká. Riešitelia upriamujú pozornosť na prítomnosť intertextuality vo filmovej a epizodickej fikcii, schopnosť vybraných audiovizuálnych diel simulovať či dokonca nahrádzať objektívnu realitu a aplikáciu tzv. retrospektívnych prvkov, ktoré umožňujú recipientom zakúsiť pocity nostalgie a zostávať v nepriamom kontakte s kultúrnymi javmi typickými pre predchádzajúce desaťročia. Riešiteľský kolektív sa sústreďuje aj na súčasné trendy v stvárňovaní reálnych udalostí, spoločenských problémov, povolaní či univerzálnych ľudských záujmov v rámci fiktívnej filmovej a televíznej tvorby. Projekt vychádza z predpokladu, že audiovizuálna tvorba dneška nevyhnutne zrkadlí sociálno-kultúrne kontexty hypermodernej doby – hoci mediálni producenti nemusia tieto motívy používať vedome ani zámerne. Výskum reaguje na terminologické diskrepancie, ktoré vyplývajú z interdisciplinárnej podstaty mediálnych a komunikačných štúdií, čerpajúc z paradigmatických východísk kultúrnych štúdií, filmovej vedy, televíznych štúdií, teórie literatúry a teórie digitálnych hier. Riešiteľský kolektív si uvedomuje skutočnosť, že realizácia projektu nezabezpečí definitívne riešenia nastolených problémov, má však ambíciu rozšíriť existujúce vedecké diskusie o mediálnej kultúre ako o zdroji simulovaných prvkov reality, ktoré definujú témy verejného diskurzu, kreujú módne trendy a propagujú kultúrne hodnoty i životné štýly.


Európska komisia, výzva CEF-TC-2020-2, projekt s názvom European Digital Media Observatory (EDMO), 2021 - 2024. Koordinuje: Univerzita Karlova (CZ). Projekt je zameraný na vytvorenie národných a nadnárodných uzlov pre výskum digitálnych médií. Ide o medzinárodnú sieť výskumných centier, ktorých účelom je zhromažďovať, analyzovať a vyhodnocovať poznatky týkajúce sa problematiky dezinformácií a falošných správ. FMK UCM v rámci projektu zabezpečuje rôzne typy analytických a výskumných aktivít, ako aj aktivity v oblasti zvyšovania mediálnej, informačnej a digitálnej gramotnosti detí, dospievajúcich i ďalších cieľových skupín. V rámci projektu spolupracujeme aj na vývoji edukačnej onlinovej hry zameranej na zvyšovanie odolnosti detí a dospievajúcich voči dezinformáciám.


Popis aktivity, názov kurzu Názov inštitúcie Rok
Informačný seminár Evidencia publikačnej a umeleckej činnosti UCM v Trnave 2013
Workshop "Ako urobiť obsahovo aj formálne hodnotnú prednášku" FMK UCM v Trnave 2014
Excel - Strašiak či pomocník pedagóga? FMK UCM v Trnave 2020
7 tajomstiev práce s PDF FMK UCM v Trnave 2020
Online webinár - Dištančné online vzdelávanie prostredníctvom G-Suite FMK UCM v Trnave 2020
Kurz „New Generation of Founders“ Google Slovakia 2019
Workshop „Budovanie značky FMK“ FMK UCM v Trnave 2023
Kurz Design Thinking FMK UCM v Trnave 2024
Aktivita, funkcia Názov inštitúcie, grémia Časové vymedzenia pôsobenia
Členka Vedeckej rady Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave Kontinuálne od 2020
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie Medzinárodná vedecká konferencia Marketing & Media Identity Kontinuálne od 2017
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie Medzinárodná vedecká konferencia Marketing Identity November 2016
Členka redakcie vedeckého časopisu a zástupkyňa šéfredaktora Vedecký časopis Communication Today (indexovaný v databázach Web of Science Core Collection a Scopus) Kontinuálne od 2013 na pozícii editorky anglického jazyka, od 2018 zástupkyňa šéfredaktora
Členka Slovenského syndikátu novinárov a Medzinárodnej asociácie novinárov Slovenský syndikát novinárov a Medzinárodná asociácia novinárov Kontinuálne od apríla 2018
Členka asociácie European Association for Viewers Interests (EAVI) Kontinuálne od 2020
Členka asociácie European Communication Research and Education Association (ECREA) Kontinuálne od 2015
Členka asociácie International Association for Media Education (IAME) Kontinuálne od 2020
Členka asociácie International Communication Association Kontinuálne od 2023
Členka Vedeckého výboru konferencie Médiá a text VIII. 2022
Členka Vedeckého výboru konferencie Quo Vadis Kontinuálne od 2023
Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu Mobilitná schéma, pracovný kontrakt
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Trg Svetog Trojstva 3, 31000, Osijek, Chorvátsko 3. 5. 2017 – 5. 5. 2017 Erasmus+
Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III, Česká republika 21. 3. 2016 – 25. 3. 2016 CEEPUS
Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Prahe Smetanovo nábřeží 6, 110 00 Praha Staré Město, Česká republika 27. 5. 2013 – 27. 6. 2013 CEEPUS
Univerzita vo Wroclawi, Inštitút žurnalistiky a sociálnej komunikácie ul. Joliot-Curie 15, 50-383 Wrocław, Poľsko 2. 4. 2019 Nadviazanie spolupráce s redakciou časopisu Central European Journal of Communication
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Chorvátsko Trg Ljudevita Gaja 7, 31000, Osijek, Chorvátsko 8. 4. 2024 – 12. 4. 2024 Erasmus+