doc. PhDr. Jana Radošinská, PhD.

Zaujíma sa o mediálnu kultúru, teóriu a históriu médií, ekonomické otázky mediálnej produkcie (osobitne v oblastiach filmového, hudobného, televízneho a digitálno-herného priemyslu) a súčasné mediálne publiká.
Oblasti záujmu: mediálna kultúra, mediálne priemysly, filmová a televízna tvorba, mediálne publiká, digitálne hry, mainstreamové novinárstvo.
VTČ autorky: Stiahnuť TU.
Dôležité odkazy
AAB Radošinská, J. & Višňovský, J. (2013). Aktuálne trendy v mediálnej kultúre. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 154 s. ISBN 978-80-8105-516-4. [7,48 AH].
AAB Radošinská, J. (2016). Mediálna zábava 21. v storočí: Sociálno-kultúrne aspekty a trendy. Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 140 s. ISBN 978-80-8105-793-9. [10,84 AH].
ADN Radošinská, J. (2017). New trends in production and distribution of episodic television drama: Brand Marvel-Netflix in the post-television era. Communication Today, 8(1), 4-29.
ADN Radošinská, J. (2018). Omnivore vs univore: A reflection on the current knowledge on cultural tastes and cultural consumption. European Journal of Media, Art and Photography, 6(2), 98-109.
AEC Višňovský, J. & Radošinská, J. (2017). Online journalism: Current trends and challenges. In Peña Acuña, B., (Ed.), The Evolution of Media Communication (pp. 3-22). InTech. ISBN 978-953-51-3197-7. [1,84 AH].
Názov predmetu | Študijný program | Stupeň | Študijný odbor |
---|---|---|---|
Odvetvia mediálneho priemyslu I. | Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Odvetvia mediálneho priemyslu II. | Masmediálna komunikácia | Druhý | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Aktuálne trendy v mediálnej kultúre I. | Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Aktuálne trendy v mediálnej kultúre II. | Masmediálna komunikácia | Tretí | 7205 mediálne a komunikačné štúdiá |
Projekt VEGA č. 1/0283/20 s názvom Synergia odvetví mediálneho priemyslu v kontexte kritickej politickej ekonómie médií (2020 – 2022), zástupkyňa zodpovedného riešiteľa projektu. Zodpovedný riešiteľ projektu: doc. PhDr. Ján Višňovský, PhD. Anotácia: Projekt smeruje k hlbšiemu pochopeniu postupov a komerčných imperatívov mediálnej produkcie, ktorá sa šíri v rámci neskoro modernej liberálno-demokratickej spoločnosti. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť súbor teoreticko-empirických poznatkov, ktoré rozvíjajú kritickú politickú ekonómiu médií a smerujú k vymedzeniu aktuálneho komerčného potenciálu odvetví mediálneho priemyslu, ako aj sériu vedeckých prác viazaných na jednotlivé odvetvia mediálneho priemyslu a ich ekonomické, resp. komerčné aspekty. Splnenie stanoveného cieľa je podmienené uplatnením výskumných nástrojov kvalitatívneho a kvantitatívneho charakteru a syntézou získaných empirických poznatkov. Realizácia projektu vychádza z predpokladu, že ekonomická, technologická a kultúrna konvergencia odvetví mediálneho priemyslu prináša nielen koncentráciu vlastníctva a vytváranie mediálnych oligarchií, ale aj synergiu technológií, zdrojov, príbehov, ideí a tém založenú na masívnom získavaní licencií a formovaní transmediálnych naratívov.
Projekt VEGA č. 1/0489/23 s názvom Inovatívny model monetizácie digitálnych hier v oblasti kreatívneho priemyslu (2023 – 2025), zástupkyňa zodpovedného riešiteľa projektu. Zodpovedná riešiteľka projektu: prof. PhDr. Hana Pravdová, PhD. Anotácia: Zámerom projektu je prostredníctvom analýzy situácie na slovenskom trhu produkcie, distribúcie a predaja digitálnych hier, ako i na významných medzinárodných trhoch, stanoviť inovatívny strategický model monetizácie na podporu efektívneho rozvoja kreatívneho priemyslu v tomto sektore. Predkladaný výskumný projekt predstavuje rozšírenie vedeckého skúmania v sektore digitálnych hier a kreatívneho priemyslu s dôrazom na skúmanie možností monetizácie jeho produkcie, distribúcie a užitia, ako aj skúmania potenciálu digitálnych hier v rámci skvalitňovania ľudského potenciálu na pracovnom trhu. Riešiteľský kolektív reflektuje nastupujúce trendy, spočívajúce v digitálnej transformácii, robotizácii priemyslu a nástupe umelej inteligencie do procesov výroby i služieb, tzn. nástup priemyslu 4.0. Kreatívny priemysel v tomto sektore má potenciál vytvárať obsahy pre tú časť spoločnosti, ktorá stratí zamestnanie a bude sa musieť rekvalifikovať a rozvíjať svoje tvorivé schopnosti.
Horizont 2020 - Kritická explorácia rizík a príležitostí viazaných na médiá v záujme dosiahnutia demokraticko-participačnej komunikácie: Vývoj scenárov v rámci európskeho mediálneho prostredia (MEDIADELCOM). Rola: Koordinátor zastupujúci partnerskú organizáciu. Koordinátor projektu: prof. Halliki Harro-Loit, Estónsko. Anotácia: Hlavný cieľ projektu MEDIADELCOM spočíva vo vytvorení diagnostického nástroja (multiscenárového modelu) určeného pre tvorcov legislatívy, pedagógov, mediálne inštitúcie a príbuzné organizácie, rovnako ako pre mediálnych expertov a novinárov. Nástroj umožní holistickú evalváciu rizík a príležitostí v súvislosti s demokraticko-participačnou komunikáciou a nadväzujúcou sociálnou kohéziou v Európe. Diagnostický nástroj projektu MEDIADELCOM umožňuje projekciu početných rizík a príležitostí v rámci európskeho mediálneho prostredia, rovnako ako ďalší vývoj mediálnych prostredí v jednotlivých krajinách. Vytvorené budú konceptuálne a operačné premenné reagujúce na multiplikované scenáre, a to prostredníctvom detailného výskumu diachrónnych a synchrónnych zmien v ekosystéme spravodajských médií v 14 európskych krajinách, so zvláštnym dôrazom na oblasti strednej a východnej Európy.
Projekt APVV-21-0115 s názvom Hypermoderná mediálna kultúra – Filmová a televízna tvorba ako zrkadlo sociálno-kultúrnych fenoménov 21. storočia (2022 – 2026, zodpovedná riešiteľka projektu). Anotácia: Výskum mediálnej kultúry vychádza z interdisciplinárnej reflexie mediálnej produkcie. Medzi najväčšie výzvy spojené s vedeckou diskusiou o mediálnej kultúre možno zaradiť aj identifikáciu jej sociálno-kultúrnych a hodnotových atribútov. Cieľom projektu je prostredníctvom výsledkov základného výskumu vymedziť a vysvetliť sociálno-kultúrne fenomény obsiahnuté v súčasnej filmovej a televíznej tvorbe pre väčšinové publiká. Riešitelia upriamujú pozornosť na prítomnosť intertextuality vo filmovej a epizodickej fikcii, schopnosť vybraných audiovizuálnych diel simulovať či dokonca nahrádzať objektívnu realitu a aplikáciu tzv. retrospektívnych prvkov, ktoré umožňujú recipientom zakúsiť pocity nostalgie a zostávať v nepriamom kontakte s kultúrnymi javmi typickými pre predchádzajúce desaťročia. Riešiteľský kolektív sa sústreďuje aj na súčasné trendy v stvárňovaní reálnych udalostí, spoločenských problémov, povolaní či univerzálnych ľudských záujmov v rámci fiktívnej filmovej a televíznej tvorby. Projekt vychádza z predpokladu, že audiovizuálna tvorba dneška nevyhnutne zrkadlí sociálno-kultúrne kontexty hypermodernej doby – hoci mediálni producenti nemusia tieto motívy používať vedome ani zámerne. Výskum reaguje na terminologické diskrepancie, ktoré vyplývajú z interdisciplinárnej podstaty mediálnych a komunikačných štúdií, čerpajúc z paradigmatických východísk kultúrnych štúdií, filmovej vedy, televíznych štúdií, teórie literatúry a teórie digitálnych hier. Riešiteľský kolektív si uvedomuje skutočnosť, že realizácia projektu nezabezpečí definitívne riešenia nastolených problémov, má však ambíciu rozšíriť existujúce vedecké diskusie o mediálnej kultúre ako o zdroji simulovaných prvkov reality, ktoré definujú témy verejného diskurzu, kreujú módne trendy a propagujú kultúrne hodnoty i životné štýly.
Európska komisia, výzva CEF-TC-2020-2, projekt s názvom European Digital Media Observatory (EDMO), 2021 - 2024. Koordinuje: Univerzita Karlova (CZ). Projekt je zameraný na vytvorenie národných a nadnárodných uzlov pre výskum digitálnych médií. Ide o medzinárodnú sieť výskumných centier, ktorých účelom je zhromažďovať, analyzovať a vyhodnocovať poznatky týkajúce sa problematiky dezinformácií a falošných správ. FMK UCM v rámci projektu zabezpečuje rôzne typy analytických a výskumných aktivít, ako aj aktivity v oblasti zvyšovania mediálnej, informačnej a digitálnej gramotnosti detí, dospievajúcich i ďalších cieľových skupín. V rámci projektu spolupracujeme aj na vývoji edukačnej onlinovej hry zameranej na zvyšovanie odolnosti detí a dospievajúcich voči dezinformáciám.
Popis aktivity, názov kurzu | Názov inštitúcie | Rok |
---|---|---|
Informačný seminár Evidencia publikačnej a umeleckej činnosti | UCM v Trnave | 2013 |
Workshop "Ako urobiť obsahovo aj formálne hodnotnú prednášku" | FMK UCM v Trnave | 2014 |
Excel - Strašiak či pomocník pedagóga? | FMK UCM v Trnave | 2020 |
7 tajomstiev práce s PDF | FMK UCM v Trnave | 2020 |
Online webinár - Dištančné online vzdelávanie prostredníctvom G-Suite | FMK UCM v Trnave | 2020 |
Kurz „New Generation of Founders“ | Google Slovakia | 2019 |
Workshop „Budovanie značky FMK“ | FMK UCM v Trnave | 2023 |
Kurz Design Thinking | FMK UCM v Trnave | 2024 |
Aktivita, funkcia | Názov inštitúcie, grémia | Časové vymedzenia pôsobenia |
---|---|---|
Členka Vedeckej rady | Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave | Kontinuálne od 2020 |
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie | Medzinárodná vedecká konferencia Marketing & Media Identity | Kontinuálne od 2017 |
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie | Medzinárodná vedecká konferencia Marketing Identity | November 2016 |
Členka redakcie vedeckého časopisu a zástupkyňa šéfredaktora | Vedecký časopis Communication Today (indexovaný v databázach Web of Science Core Collection a Scopus) | Kontinuálne od 2013 na pozícii editorky anglického jazyka, od 2018 zástupkyňa šéfredaktora |
Členka Slovenského syndikátu novinárov a Medzinárodnej asociácie novinárov | Slovenský syndikát novinárov a Medzinárodná asociácia novinárov | Kontinuálne od apríla 2018 |
Členka asociácie | European Association for Viewers Interests (EAVI) | Kontinuálne od 2020 |
Členka asociácie | European Communication Research and Education Association (ECREA) | Kontinuálne od 2015 |
Členka asociácie | International Association for Media Education (IAME) | Kontinuálne od 2020 |
Členka asociácie | International Communication Association | Kontinuálne od 2023 |
Členka Vedeckého výboru konferencie | Médiá a text VIII. | 2022 |
Členka Vedeckého výboru konferencie | Quo Vadis | Kontinuálne od 2023 |
Názov inštitúcie | Sídlo inštitúcie | Obdobie trvania pôsobenia/pobytu | Mobilitná schéma, pracovný kontrakt |
---|---|---|---|
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek | Trg Svetog Trojstva 3, 31000, Osijek, Chorvátsko | 3. 5. 2017 – 5. 5. 2017 | Erasmus+ |
Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové | Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III, Česká republika | 21. 3. 2016 – 25. 3. 2016 | CEEPUS |
Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Prahe | Smetanovo nábřeží 6, 110 00 Praha Staré Město, Česká republika | 27. 5. 2013 – 27. 6. 2013 | CEEPUS |
Univerzita vo Wroclawi, Inštitút žurnalistiky a sociálnej komunikácie | ul. Joliot-Curie 15, 50-383 Wrocław, Poľsko | 2. 4. 2019 | Nadviazanie spolupráce s redakciou časopisu Central European Journal of Communication |
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Chorvátsko | Trg Ljudevita Gaja 7, 31000, Osijek, Chorvátsko | 8. 4. 2024 – 12. 4. 2024 | Erasmus+ |