Mgr. Tomáš Farkaš, PhD.

odborný asistent Katedra digitálnych hier
Mgr. Tomáš Farkaš, PhD.

Tomáš Farkaš pracuje takmer 20 rokov ako vysokoškolský pedagóg. Vyučuje predmety týkajúce sa zvukového dizajnu a hudby, hlavne v digitálnych hrách, ale aj v rámci filmu. V roku 2015 úspešne ukončil PhD. s témou zaoberajúcou sa zvukom a hudbou vo filmovom horore. Zvuku sa venuje aj akademicky – napísal dve učebnice a množstvo odborných publikácií.

Momentálne pracuje ako zvukový dizajnér vo viacerých projektoch a na audiohrách pre pre zrakovo postihnutých. Je odborník na prácu v DAW (Reaper, Ableton Live) a middleware (FMOD), zvukové knižnice, field recording a tvorbu hudby. Dlhodobo sa zameriava aj na nahrávanie hlasu (podcasty a audioknihy). Akademicky sa venuje aj téme edukačných hier. Od marca 2025 zároveň pôsobí ako mentor na strednej škole Skyro, kde taktiež vyučuje zvukový dizajn.

Oblasti záujmu: zvukový dizajn, hudobná tvorba, digitálne hry, film, edukačné hry, terénne nahrávanie, mentoring, nahrávanie podcastov a audiokníh.

 

Dôležité odkazy

 

ACB Vysokoškolské učebnice vydané v domácich vydavateľstváchPredtým, ako nahráte svoj prvý zvuk / Farkaš, Tomáš [Autor, 100%] ; 1. vydanie – Trnava (Slovensko) : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021. 227 s. – ISBN 978-80-8105-905-6


P1 FARKAŠ, T., KABÁT, M.: Audiovizuálne aspekty digitálnych hier. Trnava : FMK UCM, 2022. ISBN 978-80-572-0270-7.


V2 FARKAŠ, T.: (Approaching) the Sound Of The Metaverse (Searching Unique Sonic Elements of the Metaverse and Defining the Sound Identity). In PROSTINÁKOVÁ HOSSOVÁ, M., GRACA, M., SOLÍK, M. (eds.): Marketing and Media Identity 2022: Metaverse is the New Universe. Trnava : FMK UCM, 2022, s. 27-37. ISBN 978-80-572-0297-4. ISSN 2729-7527.


AFD Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciáchNew games criticism / Tomáš Farkaš, 2017. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science Core Collection.In: Marketing Identity : Online rules - part I. : Conference Proceedings from International Scientific Conference 7th - 8th November 2017 Congress Hall of the Slovak Academy of Sciences, Smolenice, Slovak Republic / editors: Dana Petranová, Rudolf Rybanský, Dáša Mendelová. - 1. vyd. - Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2017. - ISBN 978-80-8105-917-9. - ISSN 1339-5726, S. 321-333.


AFD Throughout the ocean of free sound (on sound design, free resources, sound libraries, and creativity) / Farkaš, Tomáš [Autor, 100%] ; Megatrends and Media 2019 [16.04.2019-17.04.2019, Smolenice, Slovensko]. – [recenzované]. – WOS CCIn: Megatrends and Media [elektronický dokument] : Digital Universe / Bučková, Zuzana [Zostavovateľ, editor] ; Rusňáková, Lenka [Zostavovateľ, editor] ; Solík, Martin [Zostavovateľ, editor]. – 1. vyd. – Trnava (Slovensko) : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Fakulta masmediálnej komunikácie, 2019. – ISBN (elektronické) 978-80-572-0015-4, s. 354-365 [online]Počet všetkých autorov: 1


Názov predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Zvukový dizajn hier I., II. Teória digitálnych hier 2. stupeň mediálne a komunikačné štúdiá
Autorské praktikum zvuk I., II. Teória digitálnych hier 1. stupeň mediálne a komunikačné štúdiá
Autorské praktikum zvuk III., IV. Teória digitálnych hier 1. stupeň mediálne a komunikačné štúdiá
Autorské praktikum zvuk I., II. Masmediálna komunikácia 1. stupeň mediálne a komunikačné štúdiá

KEGA 010UCM-4/2018Materiálno-didaktická podpora výučby mediálnej výchovy prostredníctvom školiaceho mediálneho strediska na FMK UCM v Trnave. Spoluriešiteľ. Projekt je zameraný na komplexnú materiálno-didaktickú podporu výučby mediálnej výchovy na slovenských základných a stredných školách prostredníctvom aktivít zriadeného školiacehomediálneho strediska na FMK UCM. V rámci náplne činnosti strediska budú organizované vzdelávacie kurzy (exkurzie) pre žiakov ťažiskovo zamerané na reflexívno-produktívne učenie sa o médiách, bude vytvorená a prevádzkovaná interaktívna multimediálna učebná platforma so sériou lekcií (e-learnigovým kurzom) pre žiakov z mediálnej výchovy. Platforma bude zároveň poskytovať metodickú podporu učiteľom v danej oblasti prostredníctvom on-line dostupnej metodickej príručky.


KEGA 023UCM-4/2020 Rozvoj digitálnoherných štúdií a dizajnu. Spoluriešiteľ. Cieľom projektu je na základe sumarizácie a syntézy dostupnej odbornej literatúry k jednotlivým oblastiam digitálnoherných štúdií (t j. herná teória, herný dizajn, psychologické a sociologické aspekty hier, marketing digitálnych hier) determinovať vhodnú obsahovú štruktúru a následne vytvoriť učebné materiály pre odbor teória digitálnych hier podporené interaktívnym vzdelávacím portálom encyklopedického charakteru. Projekt je zameraný na rozvoj digitálnoherných štúdií a dizajnu v slovenskom vysokoškolskom prostredí.


KEGA 027UCM-4/2024

Implementácia edukačných digitálnych hier do vzdelávacieho procesu na základných školách. Hlavný riešiteľ. Cieľ: Hlavným cieľom tohto projektu je tvorba metodologických príručiek, ktoré by sa využívali v rámci vzdelávacieho procesu. Kľúčovým okruhom záujmu je oblasť edukačných digitálnych hier, teda hier špecificky tvorených aj na to, aby boli využívané v rámci konkrétnych predmetov (dejepis, matematika, biológia, geografia..). Projekt sa bude svojou náplňou zameriavať primárne na základné školy. Cieľovou skupinou, na ktorú sa bude obsah tohto konceptu zameriavať, budú pedagógovia. Tvorba príručiek je iba jednou súčasťou tohto projektu. Zámerom je taktiež tvorba profesionálnych vzdelávacích workshopov pre pedagógov. Ich náplňou nebude iba práca s danými príručkami či návod na to, ako takéto materiály využiť v rámci vzdelávacieho procesu, ale aj snaha rozšíriť všeobecnejšie povedomie o digitálnych hrách z odborného hľadiska. To okrem iného zahŕňa schopnosť vedieť hry na dostatočnej odbornej úrovni analyzovať z hľadiska ich spracovania, herných mechaník, príbehu, grafickej či auditívnej stránky a podobne. Zámerom bude taktiež zvyšovanie hernej, resp. digitálnej gramotnosti, nakoľko aj hry, ktoré nie sú primárne vytvárané so zámerom edukovať, majú často vzdelávací potenciál. V počiatočnej fáze bude jedným z cieľov aj uskutočnenie výskumu, výsledkom ktorého by malo byť vyhodnotenie toho, akým spôsobom a na akej úrovni sa na Slovensku využívajú edukačné digitálne hry na školách v súčasnosti, ako je takáto výučba implementovaná, akým spôsobom je nastavené hodnotenie a aké výsledky takýto prístup prináša. Na základe tohto výskumu budú následne špecifickejšie prispôsobené nasledujúce fázy projektu. Jedným z čiastkových cieľov tohto projektu bude aj vytvorenie návrhu metodologického postupu, ktorý by bol aplikovateľný na základných školách v rámci štandardného vzdelávacieho procesu.


PROJEKT JE MOMENTÁLNE V DRUHOM ŠTÁDIU HODNOTIACEHO PROCESU (v prvom prešiel úspešne)


Tvorba a lektorovanie projektu, ktorý je súčasťou projektu "Na každej škole záleží" organizovaný Komenského inštitútom. Spolupráca so ŠUP Svidník. Cieľom projektu je niekoľko celodenných workshopov, zameraných na zvukovú tvorbu. Výsledkom je zostavenie celého vyučovacieho programu, zameraného na audio-vizuálnu tvorbu. Hlavné zámery projektu:1. Skvalitnenie praktického vzdelávania žiakov Reklamnej tvorby ŠUP Svidník v oblasti zvukovej tvorby a jeho sprístupnenie ostatným žiakom školy v rámci krúžkovej činnostiMedia-Clubu pri ŠUP Svidník. 2. Pozdvihnutie povedomia širokej verejnosti o umeleckom potenciáli v regióne prostredníctvom podcastov vytvorených žiakmi ŠUP Svidník


Popis aktivity, názov kurzu Názov inštitúcie Rok
Game audio: Sound & Music Implementation using Wwise UDEMY 2020
Game music Composition UDEMY 2020
Ultimate Sound Design Complete: Mastering Sound Design UDEMY 2020
Blender 3D Modelling Blender Guru 2021
FMOD Sound Implementation for Unreal Engine 4 FMOD 2021
FMOD For Game Audio UDEMY 2023
Aktivita, funkcia Názov inštitúcie, grémia Časové vymedzenia pôsobenia
člen štátnicovej komisie UCM FMK každý rok
Implementácia edukačných digitálnych hier do vzdelávacieho procesu na základných školách UCM FMK podaný projekt KEGA - hlavný riešiteľ
Zvukové workshopy Kultúrne centrum Malý Berlín Trnava 2018 - súčasnosť
Recenzia vedeckého článku The Ludic Impact of Horror Games on the Body: Until Dawn, Amnesia: The Dark Descent, and Alien: Isolation zahraničný časopis Hungarian Journal of English and American Studies november 2022
Hlavný zvukový dizajnér, momentálne pracujúci na dvoch digitálnych hrách Blind Octopus Studio 2022 - súčasnosť
Prednáška - Zvukový dizajn teoreticky aj prakticky Comics Salon 2023 30. 9. 2023
Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu Mobilitná schéma, pracovný kontrakt
University of Applied Science Baltazar Zapresić Ul. Vladimira Novaka 23, 10290, Zaprešić, Chorvátsko 29. 05. 2023 - 02. 06. 2023 pedagogická mobilita