Mediálne a informačné kompetencie (PhD.)
- Študijný odbor: mediálne a komunikačné štúdiá
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 3., doktorandský
- Dĺžka štúdia: pre DENNÚ formu 3 roky/ pre EXTERNÚ formu 4 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Študijný program mediálne a informačné kompetencie sprostredkováva rozšírené poznanie teórie mediálnych, komunikačných í a informačných štúdií s dôrazom na hlbšie porozumenie médií ako špecifického prostredia ovplyvňujúceho človeka (dimenziu kognitívnu, socioafektívnu, volitívnu a psychomotorickú) a transformujúce spoločenské procesy, t. j. komplexu účinkov komunikačných, špeciálne digitálnych médií na úrovni individuálnej i spoločenskej. Umožňuje prehĺbené poznanie edukačných, epistemologických, antropologických, eticko-axiologických, semiotických, psychologických, sociologických a marketingových aspektov médií, resp. mediálnej komunikácie. Osobitne je zameraný na poznávanie, kreáciu a transmisiu komplexnejších metodík a stratégií rozvoja mediálnych, informačných a digitálnych spôsobilostí s dôrazom na techniky kritického myslenia, ako nástrojov imunizácie jednotlivca voči mediálnym informačným poruchám (špeciálne onlinovým dezinformáciám) a ozdravenia informačného ekosystému.
V nadväznosti na študijné programy aplikované mediálne štúdia – mediálna výchova a masmediálna komunikácia na 1. a 2. stupni vysokoškolského štúdia umožňuje svojim obsahom prehĺbené poznanie teoreticko-metodologických východísk problematiky učenia o médiách a ekologie médií v transdisciplinárnom kontexte. A to s osobitným dôrazom na poznanie princípov tvorby nového vedeckého poznania a rozvoj spôsobilosti absolventa/ky zapojiť sa na požadovanej vedeckej úrovni do jednotlivých etáp inovačného cyklu v poznávaní a pretváraní reality, kde komunikačné médiá a informačné technológie vystupujú ako významné edukačné objekty i prostriedky vplyvu na rôzne cieľové skupiny jednotlivcov, resp. je možné zaznamenať ich formatívny vplyv v širšom spoločenskom rozmere. Štúdium rozvíja samostatné tvorivé vedecké myslenie a schopnosti absolventa/ky objektívne poznávať a pretvárať realitu v rámci samostatnej vedecko-výskumnej a vývojovej činnosti v predmetnej oblasti, a to transdisciplinárnym spôsobom.
a) Teoretické vedomosti
Absolvent/ka študijného programu mediálne a informačné kompetencie na 3. stupni disponuje aktuálnymi poznatkami o stave vedeckého poznania (systém teórií, faktov, hypotéz, sústava objektov poznávania) v profilových vedeckých disciplínach teórie študijného programu: mediálne a komunikačné štúdiá, informačné štúdiá, pedagogika so zameraním na kritické učenie o médiách, resp. mediálne a informačné kompetencie. Je zorientovaný/á v širokom spoločensko-vednom základe (filozofia, etika, antropológia, sociológia, semiotika, psychológia, marketing) v aplikácii na oblasť komunikačných médií, informačných kanálov a edukáciu (učenie o médiách). Disponuje rozšírenými poznatkami z metodológie výskumu, vývoja a vyhodnocovania predmetného poznania študijného programu, vedecky správne formuluje problémy v odbore a koncipuje stratégie ich riešenia v súlade s pravidlami etiky vedeckej práce.
b) Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka študijného programu mediálne a informačné kompetencie na 3. stupni je spôsobilý/á aplikovať v praxi na metodologicky požadovanej úrovni princípy samostatnej tvorivej vedeckej práce, rozvíjať objektívne poznávanie a praktické pretváranie oblastí predmetného študijného programu a tak prispievať k jeho rozvoju. Nadobudnutie danej spôsobilosti predpokladá, že absolvent/ka bude schopný/á:
- kompetentne riešiť základné i špecifické problémy študijného programu,
- aplikovať stratégie kritického a tvorivého vedeckého myslenia v predmetnej oblasti študijného programu, vymedzovať a tematizovať nové problémy vedeckého skúmania a samostatne nachádzať odborne fundované a tvorivé postupy ich riešenia,
- projektovať a rozvíjať základný a aplikovaný výskum a experimentálny vývoj v odbore,
- profesionálne sa zapojiť do všetkých fáz tvorby, realizácie a riadenia výskumno-vývojových projektov z oblasti učenia o médiách, resp. rozvoja mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií, kritického myslenia a fact-checkingu,
- evalvovať efektívnosť rôznorodých vzdelávacích projektov zameraných na rozvoj mediálnych, informačných a digitálnych kompetencií, kritického myslenia a fact-checing jedincov rôznych cieľových skupín,
- koncipovať stratégie rozvoja edukačnej politiky a systému učenia o médiách a rozvoja mediálnych informačných a digitálnych kompetencií obyvateľov SR a širšie v európskom kontexte,
- tvorby profesionálnych nástrojov na verifikáciu obsahu šíreného online v textovej a multimediálnej forme a zapojenia sa do kolektívne prevádzkovanej interdisciplinárnej kontroly faktov a overovacích tímov, špecializujúcich sa na identifikáciu onlinových dezinformácií,
- aplikovať nadobudnuté poznatky a schopnosti v rámci tvorby a riešenia vlastného vedecko- výskumného projektu v dizertačnej práci.
- Absolvent/ka je zároveň spôsobilý/á realizovať pedagogickú činnosť vo svojom odbore – vyučovať špecializované predmety na vysokej škole.
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka študijného programu mediálne a informačné kompetencie 3. stupňa je schopný pracovať efektívne a zodpovedne ako člen expertného vedecko-výskumného tímu na národnej a medzinárodnej úrovni, využívať poznatky kvalitatívne a kvantitatívne zameraných výskumov, prejavovať sociálne a komunikačné kompetencie pri nadväzovaní a udržiavaní vedeckej komunikácie, ako aj komunikácie s cieľovými skupinami svojho odborného pôsobenia, používať plynulo odborný cudzí jazyk, rovnako je schopný uplatňovať moderné vývojové trendy vo svojej disciplíne a pokračovať v ďalšom odbornom a profesionálnom raste.
- expert v oblasti tvorby teoretických modelov, stratégií a výskumných zámerov rozvoja a hodnotenia úrovne mediálnych, informačných, digitálnych kompetencií učenia o médiách a kritického myslenia rôznych cieľových skupín v podmienkach Slovenskej republiky, ale i v širšom európskom kontexte,
- expert na koncipovanie a riadenie programov vzdelávania a tréningu cieľových skupín, osobitne pracovníkov médií z mediálnych a informačných kompetencií, overovania faktov a analyticko-kritickej práce s informáciami,
- expert na tvorbu programov rozvoja kritického myslenia a ich aplikáciu v rôznych sektoroch informačných služieb,
- expert v tvorbe fact-checkingových programov a overovania faktov v digitálnych a sociálnych médiách, tlačových agentúrach, špecializovaných odborných inštitúciách, medzinárodných sieťach, tímoch a kontrolných grémiách,
- informačný analytik a analytik médií, osobitne sociálnych médií,
- expert na koncipovanie edukačnej politiky v oblasti MIK, digitálnych kompetencií, ekológie médií,
- vedecko-výskumný pracovník a vysokoškolský pedagóg v odbore,
- preventista v oblasti IKT bezpečnosti a onlinových hrozieb.
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
doc. PhDr. Norbert Vrabec, PhD.
norbert.vrabec@ucm.sk