Európske štúdiá a politiky (PhD.)
- Študijný odbor: politické vedy
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 3., doktorandský
- Dĺžka štúdia: 3 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Študijný program Európske štúdiá a politiky je zameraný na poskytnutie komplexného rámca vedomostí, zručností i kompetencií v oblasti národnej i európskej politiky v adekvátnom rozsahu III. stupňa vysokoškolského štúdia. Predkladaný študijný program svojim obsahovým zameraním a doplnkovými aktivitami (viď nižšie) reaguje na potreby modernej praxe, ktorá v čoraz väčšej miere vyžaduje komplexnú prípravu absolventov - doktorov v oblasti tvorby európskej verejnej politiky. Študijný program je preto vypracovaný i na základe komunikácie s odborníkmi z praxe ako i zamestnávateľmi a doplnený aktivitami na celkový rozvoj a prípravu národných a európskych lídrov. Z tohto dôvodu sa reálne výsledky vzdelávacieho procesu zameriavajú na prípravu absolventov na úrovni PhD. s komplexnými zručnosťami i kompetenciami s praktickým zameraním, ktorí sú pripravení na samostatnú analytickú, vedeckú a výskumnú prácu. Predpokladom na získanie takýchto prenositeľných kompetencií je skutočnosť, že PhD. študenti disponujú súborom znalostí, zručností a kompetencií z oblasti politických vied a európskych štúdií, t.j. dostatočným penzom poznatkov, ktoré sú potrebné pre analýzu politických, sociálnych, ekonomických a medzinárodných aspektov rôznych foriem vládnutia a jednotlivých politík či politických aktérov. Študenti v rámci študijného programu európske štúdiá a politiky tieto zručnosti a kompetencie nadobudnú vďaka jeho interdisciplinárnemu charakteru zameraného na komplex poznatkov z oblastí fungovania štátu a jeho častí, Európskej únie, medzinárodných vzťahov, rodových otázok a bezpečnosti, ktoré sú doplnené o vysoko odborné vedomosti spojené s politickými a spoločenskými procesmi prebiehajúcimi na jednotlivých úrovniach vládnutia.
Absolvent/ka tretieho stupňa študijného programu európske štúdiá a politiky tak v procese vzdelávania získava vysokú odbornosť, ale navyše vo vzdelávacom procese využíva získané široké spektrum teoretických poznatkov, čo mu umožňuje orientovať sa v procesoch vnútroštátnej a nadnárodnej politiky, realizovať špecializované vzdelávanie a školenia ako i pracovať vo vede a výskume. Vďaka realizovanej výskumnej praxe, vie aplikovať jednotlivé medzinárodno-politické teórie k analyzovaniu vybraných procesov prebiehajúcich v rámci štátu alebo aj mimo neho. V rámci svojho štúdia ako i praxe získanej na pracovisku, študenti PhD štúdia môžu získané vedomosti prepojiť s praxou, a to aj vďaka možnosti nadobudnúť praktické skúsenosti pre svoju budúcu kariéru už počas štúdia. Teoretické vedomosti, získané zručnosti môže študent/ka priamo aplikovať počas jednotlivých aktivít výučby (viď nižšie), ako i aplikovať na viacerých možnostiach odbornej praxe doma i v zahraničí, čím si ich overuje a prehlbuje do formy praktických kompetencií.
Absolvent/ka 3. stupňa vysokoškolského štúdia (PhD) študijného programu Európske štúdiá a politiky prehlbuje svoje východiskové vedomosti a znalosti z predchádzajúceho magisterského štúdia z vedeckej bázy politických vied, a to v rozsahu a úrovni adekvátnej k stupňu štúdia podľa Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania. Tento rozsah absolventovi poskytuje pripravenosť k analytickým úlohám v agende štátnych a medzinárodných organizácií. Absolvent/ka disponuje rozšíreným a prehĺbeným odborným a vedeckým základom nevyhnutným na riešenie samostatných úloh a vďaka prakticky zameranej výučbe a realizovanej praxi dokáže prispieť a podieľať sa na tvorbe rôznych sektorových politík európskeho charakteru.
Nakoľko súčasťou študijného programu je aj účasť na viacerých odborných študentských podujatiach, diskusiách a workshopoch, absolvent je schopný/á komunikovať na domácich i medzinárodných fórach. Absolvent/ka si prehĺbi osvojený odborný a vedecký jazyk, zručnosti a kompetencie potrebné na tvorbu a implementácie európskej politiky, ako ich použiť pri tvorbe nových politík tak, aby preukázal/a pochopenie súvislostí a dôsledkov problému i alternatívnych rozhodnutí pri navrhovaní riešenia. Ďalej absolvent/ka disponuje prehĺbenými znalosťami a kompetenciami dôležitými pre porovnávanie fungovania politík v medzinárodnom rámci, špeciálne v Európskej únii a tak dokáže navrhnúť postupy a nástroje na riešenie jednotlivých praktických problémov. Absolvent/ka je schopný/á aktívne charakterizovať na základe dát a predchádzajúcich výskumov existujúce spoločensko-politické problémy a pomenovať atribúty, ktoré sa na ne viažu, je schopný/á aplikovať získané zručnosti orientované na dekompozíciu javu, keďže získanie tejto zručnosti je prenositeľné na akýkoľvek iný výskum / prieskum. Vo svojej výskumnej práci je absolvent/ka tohto študijného programu, vďaka nadobudnutej praxi v rámci svojej výskumnej a publikačnej činnosti, schopný/á získať relevantné a korektné dáta s ohľadom na vlastnú predchádzajúcu operacionalizácu konštruktov. Z celkového pohľadu, je absolvent/ka doktorandského štúdia schopný/á v praktickom profesijnom živote vystupovať ako odborník, ktorý pristupuje k aktuálnym spoločensko-politickým javom a fenoménom s kritickým myslením, so schopnosťou identifikovať, pomenovať, analyzovať vedecký problém, následne na základe relevantných dát a s ohľadom na aktuálne poznanie realizovať výskum / prieskum určeného javu.
Vďaka nastaveniu štúdia a pracovných aktivít počas neho, absolvent je spôsobilý organizovať prácu v pracovných skupinách, spolupracovať pri príprave verejnej politiky na európskej, národnej i lokálnej úrovni, analyzovať potreby, identifikovať a pomenovať problémy, navrhovať, vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať politiky, uskutočňovať empirický výskum a interpretovať jeho výsledky a aplikovať odporúčania výskumu v praxi.
Absolvent/ka je pripravený/á na chápanie interdisciplinárnych súvislostí fungovania moderných politických systémov a režimov. A nakoľko je európska dimenzia tvorby politiky založená na synergii a konvergencii, absolventi sú pripravení hľadať riešenia pre modernú Európu, k čomu slúži viacero prakticky zameraných aktivít realizovaných priamo v procese výučby.
Doktorandské štúdium pripraví absolventov na širokú škálu pracovných miest nielen v akademickej, ale i mimo akademickej, politickej a inej odbornej sfére. Absolvent/ka získa rozsiahly súbor zručností, ktoré možno uplatniť v rôznych situáciách a zamestnaniach. Napriek tomu, že sa vo všeobecnosti predpokladá, že absolventi doktorandského štúdia budú pokračovať v akademickej/výskumnej kariére, zručnosti osvojované doktorandom nie sú prezentované výlučne v akademickom kontexte. Stále sú však použiteľné pre širokú škálu pracovných pozícií a úloh v oblasti politiky, európskych inštitúcií, samosprávy alebo mimovládneho sektora.
Rozsah vedomostí umožní absolventom umožní vstúpiť do praktického života, alebo pokračovať v akademickej a výskumnej kariére. Absolvent/ka študijného programu Európske štúdiá a politiky nájde uplatnenie v orgánoch štátnej správy, samosprávy, v subjektoch verejného sektora, vo vedeckovýskumných a pedagogických inštitúciách, v nadnárodných inštitúciách, analytických organizáciách, ale aj v súkromných sektore, resp. v oblasti dobrovoľníctva, a to na rôznych pozíciách.
Balík vedomostí, zručností a kompetencií sa dotýkajú viacerých oblastí, ako práca v kolektíve, time management, výskumné zručnosti v rámci daného študijného programu, práca s odbornými zdrojmi a relevantnými informáciami, zručnosti v oblasti prípravy odborného textu a s tým spojené prezentačné zručnosti. V rámci prezentovania výsledkov svojho výskumu na rôznych domácich a zahraničných podujatiach disponujú vysokou úrovňou komunikačných zručností a schopnosťou vedenia kvalitnej odbornej diskusie.
Time management je cibrený počas štúdia, nakoľko samotné štúdiu je rozdelené medzi viacero časových limitov (napríklad na dokončenie výskumného alebo dizertačného projektu) projektu s rôznymi termínmi, takže time manažment je dôležitou zručnosťou pre budúcu prax absolventa/ky. Počas štúdia študenti rozvíjajú svoje zručnosti v oblasti písania odborných textov ako i grantov, čím získavajú potrebné zručnosti pre uplatnenie v praxi v budúcnosti. Nakoľko doktorandi samostatne (pod dohľadom svojich školiteľov a starších kolegov) pracujú na samostatných vedeckých a grantových úlohách, štúdium prináša i rozvoj i zručností a kompetencií v oblasti analýzy dát, samostatného rozhodovania, riešenia problémov a hľadanie odpovedí. Študenti vyšších ročníkov doktorandského štúdia sú zapojení do programu mentoringu pre študentov Bc/MA štúdia, vďaka čomu prichádza i k rozvoju ich vodcovských schopností.
Tento program sa pripája k snahám vytvárať odborníkov pre európsku politiku, ktorí budú zameraní na dosahovanie kvalitatívnych výsledkov na základe hlbších kvantitatívnych štúdií. Nakoľko sa predkladaný ŠP zaoberá riešením problémov ľudskej spoločnosti v súčasnosti, obsahová náplň jednotlivých predmetov preto reflektuje aktuálne dianie. Z tohto dôvodu sú študenti počas svojho štúdia motivovaní a vyzývaní prostredníctvom viacerých aktivít k riešeniu otázok v krízových situáciách spoločnosti, ako je v súčasnosti pandémia COVID-19, t.j. napríklad ako sú štátne politiky zamerané na dosiahnutie hospodárskej stability a rastu, riadenie kvality životného prostredia alebo prebiehajúce sociálne a politické zmeny. Vo všeobecnosti je tak cieľom doktorandského stupňa štúdia daného ŠP pripraviť absolventa na riešenie týchto problémov systematicky a súčasne nastoľovať širšie teoretické súvislosti.
Absolventi a ich schopnosti porovnávať a pracovať s jednotlivými európskymi politikami a politickými diskurzmi sú prehĺbené a disponujú kompetenciami spolupracovať na podkladových a databázových štúdiách, ktoré budú určovať spoločenské priority. Absolventi tak majú predpoklady stať sa nestrannými profesionálmi v oblasti analýzy politiky, európskych štúdií a procesov, ktorí by mohli nájsť zamestnanie v analytických jednotkách, alebo im podobných útvaroch na ministerstvách alebo európskych inštitúciách.
Kvalifikácie študentov, ktoré znamenajú ukončenie tretieho cyklu kvalifikačného rámca Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (stupňa 8.), sú nasledovné: Študent/ka preukazuje vedomosti na najvyššej úrovni v danej oblasti práce alebo danom odbore štúdia, ako aj na hranici medzi jednotlivými oblasťami/odbormi;
- Študent/ka preukazuje najširšie a maximálne špecializované zručnosti a techniky vrátane schopnosti syntézy a hodnotenia, požadované na riešenie zásadných problémov výskumu a/alebo inovácií a na rozšírenie a nové definovanie existujúcich vedomostí alebo odborných postupov;
- Študent/ka tak preukazuje schopnosť koncipovať, konštruovať, realizovať a upravovať podstatnú časť výskumu s vedeckou integritou a za dodržiavania akademickej etiky;
- Študent/ka preukazuje schopnosť prejavovať dostatočnú autoritu, inováciu, samostatnosť, vedeckú a odbornú integritu a trvalý záväzok rozvíjať nové myšlienky alebo postupy, ktoré sú v popredí daného pracovného alebo študijného prostredia, vrátane výskumu;
- Študent/ka vie adekvátnym spôsobom zdieľať získané informácie, svoje námety a nápady na riešenie problémov, a to odbornej i laickej verejnosti;
- Vo všeobecnosti, absolvent/ka preukazuje systematické porozumenie daného študijného odboru a osvojil/a si zručnosti a metódy vedeckého výskumu spojené s daným odborom zodpovedajúcim súčasnému stavu poznania v odbore;
- Vďaka vyššie uvedeným rozvinutým zručnostiam a kompetenciám, študent/ka doktorandského štúdia je plne kompetentný/á na to, aby prispel/a svojim originálnym výskumom k rozvíjaniu doterajšieho vedeckého poznania, a to prostredníctvom realizovanej publikačnej a konferenčnej činnosti doma i v zahraničí spojenej s náležitými publikačnými výstupmi minimálne na úrovni recenzovaných/indexovaných výstupov;
- Študent/ka disponuje uceleným rámcom vedomostí, osobných i vzdelávacích zručností (vrátane soft-skills) ako i kompetencií, ktoré sú potrebné na to, aby vstúpil/a do profesionálneho života, alebo pokračoval v ďalšej akademickej kariére.
Pričom v súlade so znením Európskeho kvalifikačného rámca, kompetencia znamená, že študent/ka preukázal/a spôsobilosť použiť nadobudnuté vedomosti, zručnosti, alebo iné schopnosti v študijných, resp. neskôr v pracovných situáciách ako i vo svojom ďalšom odbornom alebo osobnom rozvoji. Kompetencie uvedené v tejto prílohe sú súborom generických i špecifických (viazaných na predmet) kompetencií, ktorých rozvoj je predmetom procesu učenia sa a študijného programu. Výsledky vzdelávania tak v súlade so znením Európskeho kvalifikačného rámca vyjadrujú úroveň kompetencie, ktorú študent/ka dosiahol/la overenú dosiahnutým hodnotením, ktoré je overiteľné a jednotné pre celé štúdium .
- riadiaci zamestnanec/ generálny štátny radca štátnej správy, samosprávy, verejného sektora, v oblasti dobrovoľníctva a neziskového sektora,
- riadiaci pracovník vo vedeckovýskumných a pedagogických inštitúciách,
- samostatný analytik v nadnárodných inštitúciách, analytických organizáciách, think-tankoch,
- riadiaci pracovník pre potreby špecializovaných povolaní na úrovni Európskej únie a jej inštitúciách,
- politický analytik,
- riadiaci pracovník v médiách,
- odborný lektor/špecialista – lektor ďalšieho vzdelávania,
- riadiaci pracovník Európskych služieb zamestnanosti (EURES),
- riadiaci pracovník štátnej správy pre školstvo,
- riadiaci pracovník pre regionálny rozvoj a rozvoj vidieka,
- expert/ špecialista v oblasti medzinárodných vzťahov,
- špecialista (manažér)/ riadiaci pracovník pre metodiku fondov EÚ,
- špecialista (manažér)/ riadiaci pracovník programovania fondov EÚ,
- špecialista/ riadiaci pracovník kontroly fondov EÚ,
- špecialista/ riadiaci pracovník v oblasti rozvoja vedy, výskumu a inovácií,
- špecialista/ riadiaci pracovník v oblasti tvorby legislatívy,
- špecialista/ riadiaci pracovník samosprávy pre oblasť školstva a športu,
- špecialista/ riadiaci pracovník pre zahraničnopolitickú a obchodnoekonomickú diplomatickú a konzulárnu činnosť,
- manažér fondov EÚ,
- špecialista/ riadiaci pracovník výskumu a vývoja,
- špecialista/ riadiaci pracovník štátnej správy pre všeobecnú vnútornú správu,
- špecialista/ riadiaci pracovník parlamentnej a vládnej agendy,
- špecialista/ riadiaci pracovník overovania podnetov fondov EÚ,
- špecialista/ riadiaci pracovník pre nezrovnalosti fondov EÚ,
- špecialista/ riadiaci pracovník monitorovania operačných programov fondov EÚ,
- špecialista/ riadiaci pracovník administratívny pracovník,
- manažér/ špecialista ďalšieho vzdelávania,
- manažér/ špecialista pre oblasť vzdelávania a rozvoja pracovníkov,
- manažér/ špecialista pre vzdelávanie a rozvoj ľudských zdrojov,
- manažér/ špecialista rozvoja ľudských zdrojov,
- manažér/ špecialista vzdelávania a prípravy zamestnancov,
- Training & Development Manager,
- Training & Human Resources Development Manager,
- supervízor administratívnych pracovníkov.
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Podmienky prijatia na doktorandské študijné programy:
O prijatie na štúdium môžu žiadať absolventi domácich alebo zahraničných vysokých škôl, ktorí majú ukončené magisterské alebo inžinierske štúdium. Pre doktorandské štúdium je súčasťou prihlášky overený vysokoškolský diplom, vysvedčenie zo štátnej skúšky, stručný životopis spolu so súpisom publikovaných i nepublikovaných prác, doklad o absolvovanej praxi (nie je povinné), potvrdenie o zaplatení poplatku za prijímacie konanie a projekt dizertačnej práce. Uchádzači sa prihlasujú na témy vypísané fakultou. Pri prijímaní na doktorandské štúdium bude prebiehať prijímacie konanie, kde uchádzač prezentuje svoje motívy a predpoklady na štúdium. Základným predpokladom pre prijatie uchádzača na tretí stupeň vysokoškolského štúdia je prezentácia a obhajoba dizertačného projektu, ktorého úspešnosť posúdi komisia pre prijímanie na doktorandské štúdium podľa ustanovení Smernice o doktorandskom štúdiu UCM v Trnave.
U uchádzačov, ktorí sú absolventmi UCM sa nevyžadujú overené kópie vysokoškolského diplomu a vysvedčenia o štátnej skúške, kópie môžu byť aj neoverené.
Prijímacie konanie má charakter výberového konania, a to formou rozhovoru, kde uchádzač prezentuje svoje motívy, predpoklady na štúdium, projekt dizertačnej práce ako aj znalosti cudzieho jazyka. Uchádzač sa stáva študentom doktorandského štúdia po úspešnom absolvovaní výberového konania a po zápise na doktorandské štúdium na základe prijímacieho dekrétu dekana fakulty.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. Valeriu Mosneaga, DrSc.
valeriu.mosneaga@ucm.sk