background-pattern-full-black

Strategies to Foster Critical Thinking, and Digital Literacy in the Context of Digital Transformation of Education

 

Kód projektu: 09I01-03-V04-00370
Kód výzvy: 09I01-03-V04
Oblasť: Veda, výskum, inovácie
Komponent: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja a inovácií Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky
Opatrenie: Excelentná veda
Vykonávateľ: Úrad vlády Slovenskej republiky
Sprostredkovateľ: Výskumná agentúra
Žiadateľ: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

 

Cieľ projektu: Projekt má tri hlavné ciele:

1. Vypracovanie koherentnej stratégie zameranej na konkrétne oblasti digitálneho vzdelávania (kritické myslenie, mediálna a informačná gramotnosť, budovanie odolnosti voči dezinformáciám) v rámci učebných osnov.

2. Podpora učiteľov pri zavádzaní diferencovaných a individualizovaných stratégií vzdelávania prostredníctvom aplikácií umelej inteligencie s dôrazom na kritické myslenie, mediálnu a informačnú gramotnosť a budovanie odolnosti voči dezinformáciám.

3. Preskúmanie potenciálu nástrojov umelej inteligencie pri správe informácií a rozvíjaní kritického myslenia vo vzťahu k mediálnemu obsahu.

 

Výška poskytnutého príspevku: 152 164,80 €

 

Obdobie realizácie projektu: 07/2024 - 06/2026

 

Stručná anotácia projektu: V dobe, ktorá sa vyznačuje rýchlou digitálnou transformáciou vzdelávania, je cieľom tohto projektu inovovať metodiky vzdelávania a posilniť kritické myslenie učiteľov a študentov, ich mediálnu a informačnú gramotnosť. Zámerom projektu je navrhnúť jednotnú stratégiu, ktorá by integrovala prvky digitálneho vzdelávania naprieč učebnými osnovami, zamerala sa na kultiváciu kritického myslenia, posilňovanie mediálnej a informačnej gramotnosti a budovanie odolnosti voči dezinformáciám. Táto stratégia sa opiera o záväzok vychovávať rozhľadených digitálnych občanov schopných orientovať sa v zložitých problémoch informačného veku. Projekt využíva rôznorodé aplikácie umelej inteligencie, pričom sa zameriava na podporu kritického myslenia a zvyšovanie digitálnej gramotnosti. Aktivity sa zameriavajú aj na skúmanie potenciálu nástrojov umelej inteligencie pri správe informácií a rozvoji kritického myslenia vo vzťahu k mediálnemu obsahu. Výskumné aktivity sú založené na komplexnom prístupe, ktorý zahŕňa identifikáciu, klasifikáciu a aplikáciu nástrojov umelej inteligencie spolu s rozsiahlymi vzdelávacími workshopmi pre pedagógov. Metodika sa usiluje o vytvorenie spoľahlivého rámca pre zodpovedné a efektívne využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní a implementáciu uceleného prístupu k riešeniu výziev a využívaniu príležitostí, ktoré prináša digitálna transformácia vzdelávania.