
Tvoriť hry je poslanie, hovorí absolventka TEDI Dejna Fašungová
Žena, ktorá vytvára digitálne hry. Áno, čítate správne. Dejna Fašungová je absolventkou FMK UCM v odbore teória digitálnych hier a dnes pracuje ako animátorka mobilných hier v štúdiu Tinysoft. Ľudia sa jej pýtajú, prečo nie je radšej lekárkou, často sa stretáva s predsudkami. V rozhovore nám prezradila, ktoré kresby jej prirástli k srdcu a aj to, či malo zmysel chodiť kvôli tejto práci na vysokú školu.
Je dôležité absolvovať umelecké vzdelanie, ak sa chce niekto venovať tvorbe hier z hľadiska animátorstva?
Kým som nastúpila do práce, nerobila som žiadnu animáciu ani efekty. Ale v práci odo mňa animácie vyžadovali a bola som hodená „do vody“. Som zástanca názoru, že všetko sa dá naučiť, keď človek chce, a o to rýchlejšie, keď musí. Avšak čím ďalej sa animáciám v práci venujem, tým viac mám potrebu si základy animácie a jednotlivých princípov doštudovať, pretože pri práci sa mi ľahšie tvorí a animácie vyzerajú prirodzenejšie.
Je dôležité absolvovať umelecké vzdelanie, ak sa chce niekto venovať tvorbe hier z hľadiska animátorstva?
Kým som nastúpila do práce, nerobila som žiadnu animáciu ani efekty. Ale v práci odo mňa animácie vyžadovali a bola som hodená „do vody“. Som zástanca názoru, že všetko sa dá naučiť, keď človek chce, a o to rýchlejšie, keď musí. Avšak čím ďalej sa animáciám v práci venujem, tým viac mám potrebu si základy animácie a jednotlivých princípov doštudovať, pretože pri práci sa mi ľahšie tvorí a animácie vyzerajú prirodzenejšie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
V čom vám pomohla v rámci profesie univerzita, na ktorej si študovala?
V čom vám pomohla v rámci profesie univerzita, na ktorej si študovala?
Vždy som chcela pracovať v hernom priemysle a hľadala som odbor k štúdiu, ktorý by mi k tomu pomohol. Zvolila som si masmediálnu komunikáciu (odbor teória digitálnych hier vtedy ešte neexistoval), pretože hry sú pre mňa tiež určitým médiom/komunikačným kanálom. Hlavne sa mi páčili jednotlivé predmety, ktoré boli ohľadom psychológie, vizuálnej tvorby, ktorých teória sa často dala aplikovať aj na hry. Navyše som popri škole mala priestor a čas na svoje projekty. V treťom ročníku sa otvoril nový odbor TEDI. Bola pre mňa jasnou voľbou magisterské štúdium dokončím práve tam.
Keď som začala prvý ročník TEDI, firma Pixel Federation otvorila nový vzdelávací program Skill Drill, o ktorom som sa dozvedela práve zo školy. Tento vzdelávací program zozbieral mladých namotivovaných ľudí so záujmom o herný priemysel, zoradil nás do tímov zložených z grafikov, programátorov a dizajnérov. Cieľom šesťmesačného programu bolo vytvoriť herný produkt, ktorý mal každý tím robiť vo voľnom čase. Hromadne sme sa stretávali raz do mesiaca vo firme Pixel Federation, kde sme mali celý deň plný prednášok a konzultácií ohľadom nášho produktu. Tento program mal vyvrcholenie v pár týždňovom intenzívnom tábore – letnej škole hier, ktorej cieľom bolo dokončiť hru do prezentovateľného štádia a odprezentovať pred odbornou komisiou z hernej praxe. S našou hrou sme nakoniec vyhrali.
O rok neskôr sa z počiatočného projektu Skill Drill vyvinul Butterfly Effect, avšak so zmenami. Trval pol roka a bol na dennej báze. Butterfly Effect bol pre študenta celkom drahý, a preto doteraz veľmi ďakujem, že mi FMK UCM poskytla na daný kurz štipendium. Mohla som tak získať na kurze mnohé skúsenosti, kontakty a mnoho ďalšieho.
Je dôležité absolvovať umelecké vzdelanie, ak sa chce niekto venovať tvorbe hier z hľadiska animátorstva?
Kým som nastúpila do práce, nerobila som žiadnu animáciu ani efekty. Ale v práci odo mňa animácie vyžadovali a bola som hodená „do vody“. Som zástanca názoru, že všetko sa dá naučiť, keď človek chce, a o to rýchlejšie, keď musí. Avšak čím ďalej sa animáciám v práci venujem, tým viac mám potrebu si základy animácie a jednotlivých princípov doštudovať, pretože pri práci sa mi ľahšie tvorí a animácie vyzerajú prirodzenejšie.