Article Header Image

UCM sa zapojila do projektu V4 OmbudsLink: Podpora cezhraničnej spolupráce

Publikované: dňa 28.5.2025

Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa stala partnerom medzinárodného projektu V4 OmbudsLink: Fostering Collaboration Across Borders, ktorý je realizovaný s podporou Vyšehradského fondu. Hlavným žiadateľom a koordinátorom projektu je Czech Ombuds Platform in Education pod vedením Dr. Jaroslava Šotolu z Palackého univerzity v Olomouci. Ďalším projektovým partnerom je poľská organizácia Academic Network for Safety and Equality.

Cieľ a zameranie projektu

Projekt sa zameriava na posilňovanie spolupráce a výmenu skúseností medzi ombudsosobami na vysokých školách vo vybraných krajinách V4 – v Česku, Poľsku, na Slovensku. Ombudsosoba (ombudsperson) je nezávislá osoba alebo pozícia, ktorá vo vybranej oblasti chráni práva jednotlivcov, poskytuje poradenstvo a podporu, podporuje kultúru rovnosti, navrhuje opatrenia a zmeny a vedie vzdelávanie a osvetu. Hlavným cieľom je vytvoriť sieť vzájomnej podpory, ktorá prispieva k budovaniu transparentnosti, dôveryhodnosti a zodpovednosti univerzitných ombudsmanov ako nových aktérov rovnosti a bezpečnosti v akademickom prostredí.

Projekt podporuje:

  • budovanie kapacít a profesionalizáciu práce ombudsosôb,
  • posilňovanie odborných sietí medzi vzdelávacími inštitúciami,
  • zdieľanie príkladov dobrej praxe a vzájomného učenia sa.

Reakcia na aktuálne výzvy

Inštitút univerzitného ombudsmana je v krajinách V4 relatívne nový a dynamicky sa rozvíja. V Českej republike a Poľsku došlo v posledných rokoch k výraznému nárastu počtu vysokých škôl, ktoré túto pozíciu zaviedli. Aj na Slovensku začína byť táto téma čoraz diskutovanejšou a UCM bola medzi prvými univerzitami, ktoré inštitút univerzitných ombudsmanov zaviedli.

Projekt reaguje na tri hlavné výzvy:

  1. Nízka úroveň skúseností a potreba inšpirácie – ombudsosoby často čelia nejasnému vymedzeniu svojej úlohy (pozície) v rámci inštitúcie či nedostatku podpory zo strany vedenia univerzít.
  2. Nedostatočná viditeľnosť a dostupnosť – služby ombudsmana nie sú dostatočne propagované, a preto ostávajú nevyužité.
  3. Otázka zodpovednosti – hoci ombudmanské funkcie fungujú na princípoch dôvernosti a neformálnosti, dôležitá je aj ich prehľadnosť a formálne ukotvenie v univerzitnom prostredí.

Plánované aktivity a výstupy

Projektový tím bude:

  • analyzovať aktuálny stav a potreby ombudsosôb v partnerských krajinách,
  • zhromažďovať a vyhodnocovať príklady dobrej praxe,
  • pripravovať používateľsky prívetivé odporúčania a metodické usmernenia pre začínajúcich aj skúsených ombudsmanov,
  • budovať digitálnu komunitnú platformu pre zdieľanie zdrojov, nástrojov a skúseností.

Súčasťou projektu bude aj séria workshopov, online diskusií a odborných stretnutí, ktoré podporia profesionálnu identitu ombudsmanov a vytvoria základ pre dlhodobú spoluprácu a výmenu znalostí v rámci regiónu.

Prínos pre región V4

Projekt stavia na kultúrnych a inštitucionálnych podobnostiach krajín V4, ktoré vytvárajú priaznivé prostredie a podmienky  pre spoluprácu a prenos inovatívnych riešení. Posilnenie pozície ombudsmanov prispeje k bezpečnejšiemu, spravodlivejšiemu a transparentnejšiemu akademickému prostrediu. Výsledky a výstupy  projektu budú slúžiť ako rámec a inšpirácia aj pre vysoké školy v krajinách, kde táto funkcia ešte nie je bežnou súčasťou inštitucionálnych štruktúr. Dopad projektu sa prejaví skvalitnením univerzitného prostredia a posilnením mechanizmov na ochranu zamestnanectva a študentstva v akademickej sfére. Prispeje tiež k budovaniu inkluzívnejšej a bezpečnejšej akademickej kultúry a zároveň podporí výmenu dobrej praxe medzi partnerskými inštitúciami a prispeje k vytváraniu udržateľných štruktúr pre podporu rovnosti a dôstojnosti v rámci vysokého školstva.


Autor: Mgr. Marta Kuhnová, PhD.



Mohlo by vás tiež zaujímať: