prof. Mgr. Lucia Spálová, PhD.

profesorka Katedra digitálnych hier
prof. Mgr. Lucia Spálová, PhD.

Prof. L. Spálová, PhD., má dlhoročné skúsenosti s inováciami vo vzdelávaní študentov v aspekte požiadaviek kreatívneho priemyslu, využíva koncepty biznis koučingu (certifikovaný kouč ICF) a metódy tzv. Design thinking.

Na UCM pôsobí od roku 2023 ako profesorka na katedre digitálnych hier. Vyučuje predmety so zameraním na psychologické aspekty tvorby, analýzy a propagácie digitálnych hier. V aplikovanom mediálnom výskume využíva autorsky modifikované psychosémantické metódy, metódy digital humanities a neuromarketingové metódy. Má bohaté skúsenosti s prácou vo vedeckých tímoch (viac ako 20 vedeckých projektov), je autorkou viac ako 100 vedeckých štúdií, absolvovala 22 vedeckých a prednáškových medzinárodných pobytov (napr. USA, Nórsko, Francúzsko, Rakúsko).

Oblasti záujmu: digitálne médiá, digitálna reziliencia, kreatívna komunikácia, participácia recipientov médií, sociálny aktivizmus značiek.

 

Dôležité odkazy

 

Spálová, L., & Mikulás, P. (2022). Media-migration-politics: Discursive strategies in the current Czech and Slovak context. Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften.


SPÁLOVÁ, L., MIKULÁŠ, P., & PÚCHOVSKÁ, O. (2021). ATTITUDES TOWARDS DIFFERENT INFLUENCER CATEGORIES-EXPLORATION OF GENERATION Z. Communication Today12(1).


Peter Szabo, Peter Mikuláš, Lucia Spálová. Comparative Media Discourse Analysis of a Selected Political Event in Slovakia, 2013. In. Studies in Communication and Politics : Political Communication in the Era of New Technologies. - Frankfurt am Main : Peter Lang Verlag, 2013. - ISSN 2197-1684, No. 1 (2013), s. 261-279


Eva Kapsová, Lucia Spálová, 2022. Corona Art Challenge 2020. Strategy Of Re-Interpretation/Creation In Art-Marketing In The Environment Of Participative Culture Of Social Media = Creation in Art-Marketing in the Environment of Participative Culture of Social MediaIn: European Journal of Media, Art and Photography. - ISSN 1339-4940, Roč. 10, č. 1 (2022), s. 74-84.


Fichnová, K., & Spálová, L. (2023). Participative Art Marketing Communication and Creativity of User-generated Content. Central European Journal of Communication16(1 (33)), 117-132.


Názov predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Digitálny marketing Medzinárodný manažment a marketing University College Prague I. profesijne orientovaný program manažment a marketing
Spotrebiteľské správanie Medzinárodný manažment a marketing University College Prague I. profesijne orientovaný program manažment a marketing
2

Typ projektu: VEGA

Číslo projektu: VEGA 1/0650/22

Názov projektu: Masmediálne komunikáty v digitálnej a printovej forme a ich komprehenzia u rôznych cieľových skupín

Doba riešenia: 4/2022 - 12/2024 ukončený

Riešiteľská pozícia: riešiteľka

Anotácia: Výskumy zo zahraničia uvádzajú rozporné zistenia o miere porozumenia mediálnym textom v printovej a digitálnej podobe, spôsobené dĺžkou textu, typom digitálneho média, cieľovou skupinou samotnou a i. Aktuálna situácia s COVID 19 spôsobila zintenzívnený akcent na digitálne komunikáty a to v médiách a iných oblastiach (vzdelávanie). Uvedené nás inšpirovalo k cieľom prebádať rozdiely v percepcii, porozumení a tvorivej produkcii printového a digitálneho mediálneho textu vo vekových kohortách (adolescenti a dospelí) z rôznych mediálnych prostredí. Použijeme modifikované aj vlastné autorské metódy. Na výskume budú participovať odborníci z popredných univerzít v Poľsku. Vzhľadom na interdisciplinárne presahy výskumu i povahu témy očakávame prínosy vo viacerých rovinách. Objasnením stanovených faktorov sa doplní a rozšíri základná teoretická báza masmediálnej vedy, žurnalistiky, s presahmi do príbuzných disciplín.


Typ projektu : KEGA

Číslo projektu: 041UKF-4/2021 Digitálni influenceri - edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z

Doba riešenia: 4/2021 - 12/2023- ukončený

Riešiteľská pozícia: zodpovedná riešiteľka 2021, zástupkyňa od 2022

Anotácia: Cieľom predloženého projektu je identifikovať vplyvy digitálnych ovplyvňovateľov na hodnotový systém generácie Z a vytvoriť výučbový model zameraný na rozvoj kritického myslenia a kritickú apercepciu mediálnych obsahov s následným odstraňovaním rizikového správania vysokoškolských študentov (predsudkov, diskriminácie, nárast extrémistických prejavov, šírenie konšpirácií, a iných)


Typ projektu: APVV

Číslo projektu: APVV-18-0257

Názov projektu: Inkubátor multimediálnej digitálnej produkcie - recipročný transfer vedy, umenia a kreatívnych priemyslov

Doba riešenia: 7/2019 - 12/2022 ukončený

Riešiteľská pozícia: zodpovedná riešiteľka

Anotácia: Cieľom projektu je produkovať a zároveň výskumne verifikovať efektivitu a dopad vytvorených multimediálnych produktov pre kultúrne inštitúcie v nitrianskom regióne na princípoch coworkingu v novom výskumnom centre v spolupráci s významnými marketingovými/komunikačnými agentúrami.


Typ projektu: VEGA

Číslo projektu: 1/0192/18

Názov projektu: Formovanie postojov generácie Y v geografickom priestore V4 k problematike migrantov prostredníctvom digitálnej komunikácie na sociálnych sieťach

Doba riešenia: 4/2018 - 12/2020 ukončený

Riešiteľská pozícia: zodpovedná riešiteľka

Anotácia: Projekt na princípoch transdisciplinárneho vedeckého prístupu (mediálne a komunikačné štúdiá, politológia, psychológia a lingvistika) skúmal spoločenský problém migrácie a jej reflexie na sociálnych sieťach vo višegrádskom priestore (s dôrazom na komparáciu ČR a SR) v období rokov 2015 -2020. Komparačná analýza strojového sentimentu digitálnych médií ČR a SR v rokoch 2018-20 (Spálová a kol, 2021) naznačila výrazne negatívny dlhodobý diskurz migrácie v intenciách kultúrnej hrozby a bezpečnostného rizika v oboch krajinách, v hlbšej analýze sa preukázala výraznejšia snaha SR obohatiť dominantný politický diskurz o atribúty „hlasu migrantov“ a čiastočne tak objektivizovať spravodajstvo. Odmietavý postoj k migrácii sme zaznamenali v mainstreamových médiách a prístup akceptácie bol intenzívnejší v bulvárnych médiách. Identifikovali sme účinný integračný model s aktívnou participáciou občanov s využitím potenciálu sociálnych sietí, alternatívny diskurz „všetci sme migranti“.


Typ projektu: medzinárodný vedecký projekt zahraničnej inštitúcie

Číslo projektu: AGA - CZ 20200415/010

Názov projektu: Nové trendy v marketingovej komunikácii v medzikultúrnych súvislostiach v ČR a SR

Názov inštitúcie, ktorá podporu poskytla: Vysoká škola kreativní komunikace Praha

Doba riešenia: 4/2020 - 12/2022 -ukončený

Riešiteľská pozícia: riešiteľka

Anotácia: Cieľom projektu je reflektovať nové trendy v marketingovej komunikácii v medzikultúrnych súvislostiach v ČR a SR vzhľadom na technologické a sociálno-psychologické zmeny v digitálnej komunikácii v aspekte zvyšujúcich sa participačných modelov marketingovej komunikácie vo vzťahu značka a spotrebiteľ/spolutvorca identity značky.


Typ projektu: (Agentúra na podporu výskumu a vývoja SR) (APVV)

Číslo projektu: APVV-23-0612

Názov projektu: Kreativita ako zdroj profylaxie voči mediálnym hoaxom/ CREativity Against HOaXes

Doba riešenia: 7/2024-12/2027 prebiehajúci

Riešiteľská pozícia: riešiteľka

Riešiteľská pozícia: Anotácia: Výskum by mal priniesť objasnenie mechanizmov a dôvodov šírenia hoaxov v mediálnom priestore, identifikáciu súvislostí medzi kreativitou a náchylnosťou k podliehaniu hoaxom, ako aj vekových a situačných faktorov a faktorov správy. Projekt prinesie i vývoj intervenčného programu pre najohrozenejšie vekové skupiny.


Typ projektu: R4 štipendiá pre excelentných výskumníkov, U NextGenerationEU through the Recovery and Resilience Plan for Slovakia

Názov projektu: "Strategies to Foster Critical Thinking, and Digital Literacy in the Context of Digital Transformation of Education"

Číslo projektu: 09103-03-V04-00370

Doba riešenia: 11/24-12/2026 prebiehajúci

Riešiteľská pozícia: riešiteľka, excelentný výskumník prof. N. Vrabec, Phd.  


Typ projektu: EÚ, Európska komisia v rámci výzvy CEF-TC-2020-2

Názov projektu: CEDMO (Európske observatórium digitálnych médií)

Číslo projektu: 2020-EU-IA-0267

Doba riešenia: 01/22 -12/2026 prebiehajúci

Riešiteľská pozícia: riešiteľka     


Popis aktivity, názov kurzu Názov inštitúcie Rok
Školenie posudzovateľov Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo 2020
Školenie odborných hodnotiteľov žiadosti o nenávratný finančný príspevok podaných v rámci prioritnej osi č. 1 Vzdelávanie operačného programu ľudské zdroje – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, sekcia štrukturálnych fondov v EÚ: Komisia 1: špecifický cieľ 1.1.1. Komisia 2: špecifický cieľ 1.3.1. Komisia 3: špecifický cieľ 1.4.1. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR 2019
Certifikát akreditovaného kouča ICF International Coach Federation, Lexington, Kentucky, USA 2017
Certifikát ACREA: a) štatistické metódy - korešpondenčná analýza b) štatistické metódy - faktorová analýza c) text mining ACREA , spol. s r.o. 2016, 2022
Osvedčenie o absolvovaní školenia: a) pre užívateľov online portálu a modulov b) pre tvorcov obsahu online modulov Centre for Modern Education (SK), Bratislava 2011
Certifikát o absolvovaní vzdelávacieho programu „Vnútorný kruh“ Annwin, Centrum na podporu a rozvoj ľudského potenciálu 1996
Certifikát o absolvovaní seminára programu „Health education projekt“ Open Society Fund, Bratislava Slovakia 1996
3 × MIKRO-VLNKA: Deepfake speciál, Dopad AI na podnikání s Appliftingem a Ipsosem : workshopy v rámci podujatia AI hub mesic.ai Česká asociace umělé inteligence z.ú., Praha 2024
Design thinking & Problem based learning - workshop v rámci projektu DT.UNI.-Design Thinking Approach for an Interdisciplinary University. EU Bratislava 2024
Aktivita, funkcia Názov inštitúcie, grémia Časové vymedzenia pôsobenia
Členstvo vo vedeckej rade vedeckého ústavu v zahraničí Centrum pro studium mediální kultury Metropolitní univerzita Praha, Česká republika 2019 – trvá
Členstvo vo vedeckej rade vedeckého ústavu v zahraničí Akademická rada Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, U Santošky 17, 150 00 Praha 5, Česká republika 2019 - súčasnosť
Členstvo v najvýznamnejších výskumných tímoch UKF v Nitre Názov: Kreativita a digitálne mediálne platformy v interdisciplinárnych súvislostiach 2018 – 2022
Členka odborovej komisie odborová komisia doktorandského štúdia pre študijný odbor 23 mediálne a komunikačné štúdiá, Filozofická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre 2015 – 2020 2020-2024
Členka odborovej komisie odborová komisia doktorandského štúdia pre študijný odbor 23 mediálne a komunikačné štúdiá Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2019-trvá
Členstvo v zahraničných profesijných organizáciách , členka hlavného výboru Klub učitelů marketingu. Česká marketingová společnost. Praha, Česká republika 2015 - súčasnosť
Členstvo v zahraničných profesijných organizáciách ICF =International Coach Federation, Lexington, Kentucky, USA 2017 - súčasnosť
Členstvo v domácich profesijných organizáciách, štatutárka organizácie Európska akadémia manažmentu, marketingu a médií Bratislava 2010 - súčasnosť
Členstvo v domácich profesijných organizáciách Business Coaching College. Bratislava, Slovenská republika 2017 - súčasnosť
Členstvo v pracovných skupinách MŠVVaŠ SR pracovná skupina odborných posudzovateľov Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školy – SAAVS 2020 - súčasnosť
Členstvo v pracovných skupinách MŠVVaŠ SR pracovná skupina odborných hodnotiteľov projektov - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR - KEGA, VEGA, APVV, sekcia štrukturálnych fondov v EÚ 2015 - súčasnosť
Členstvo v pracovných skupinách MŠVVaŠ SR pracovná skupina supervízorov národného projektu Medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých. NÚCEM 2019 - 2021
Členstvo v redakčných radách vedeckých časopisov Media Literacy and Academic Research. ISSN 2585-8726 (print version) a ISSN 2585-9188 (online version), UCM Trnava, Slovenská republika 2019 - súčasnosť
Členstvo v redakčných radách vedeckých časopisov Studia de Cultura. ISSN 2083-7275 (print version), ISSN 2391- 4432 (online version). Wydawnictvo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowe, Poľská republika 2019 - súčasnosť
Členstvo v redakčných radách vedeckých časopisov DOT.COMM. ISSN 1339-5181, EAMMM, Slovenská republika 2014 - súčasnosť
Členstvo v redakčných radách vedeckých časopisov Analýza a výskum v marketingovej komunikácii ISSN 1339- 3715, FF UKF v Nitre, Slovenská republika 2014 - súčasnosť
Členstvo v medzinárodnom vedeckom výbore kongresu IV. European Congress on Economic Issues ECOEI 2018, Kocaeli, Turecko V. European Congress on Economic Issues 2019, Baku/ Azer&baijan VI. European Congress on Economic Issues ECOEI 2019, Kocaeli, Turecko 2018 -2019
Členstvo v medzinárodnom vedeckom výbore Inkubátor multimediálnej tvorby : teória, metodológia, trendy - vedecký projektový seminár Média – migrace – politika: diskurzivní strategie v současném českém a slovenském kontextu – vedecké kolokvium Metropolitná univerzita Praha, Česká republika 2019
Členstvo v medzinárodnom vedeckom výbore Religia i kultura w cyfrowych mediach - medzinárodná vedecká konferencia Krakov: UK Katovice, Poľsko 2016
Členstvo v medzinárodnom vedeckom výbore Vedecký projektový seminár – k projektu VEGA Formovanie postojov generácie Y v geografickom priestore V4 k problematike migrantov prostredníctvom digitálnej komunikácie na sociálnych sieťach Pedagogium Wyzsza Szkola Nauk Spolecznych w Warszawie, Poľsko 2018
Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu Mobilitná schéma, pracovný kontrakt
Roger Williams University 1 Old Ferry Rd, Bristol, RI 02809, Spojené štáty 2022 pozývací list: Amiee Shelton Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci projektu APVV Incubator of Multimedia Digital Production
Boston University College of Communication Boston University College of Communication ATTN: PRLab 2022 pozývací list: Justin Joseph a Amy Shanler Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci projektu APVV Incubator of
PRLab: Student-Staffed Public Relations Agency 640 Commonwealth Avenue Boston, MA 02215-2422 Multimedia Digital Production
the St. Pölten University of Applied Sciences Department of Media and Digital Technologies Campus-Platz 1, A-3100 St. Pölten Austria 2022 pozývací list: Mag. Dr. Georg Vogt Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Erazmus +
University of Bergen University of Bergen P.O.Box 7800 5020 Bergen Norway 2019 pozývací list: prof Leif Ove Larsen Výskumný pobyt v rámci projektu APVV Incubator of Multimedia Digital Production
Katedra elekronické kultury a sémiotiky, Fakulta humanitních studií, Karlova univerzita Praha Pátkova 2137/5 182 00 Praha 8 – Libeň Česká republika 2019, 2022 pozývací list: doc. Jakub Češka – garant programu Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Ceepus, Erazmus +
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava 7. listopadu 2172/15 708 00 Ostrava-Poruba Česká republika 2022 pozývací list:: Ing. Libor Nečas, PhD. Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Erazmus +
Katedra mediální komunikace, Metropolitní univerzita Praha Učňovská 100/1 190 00 Praha 9 Česká republika 2018, 2019, 2021, 2022 , 2024 pozývací list: prof. Jirák - garant programu Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Erazmus +, Ceepus
Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha U Santošky 17, Praha 5, 150 00 Česká republika 2018 pozývací list: PhDr. Jirí Kohoutek, PhD. Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Ceepus
UTB v Zlíne Multimediální fakulta Univerzitní 2431 760 01 Zlín Česká republika 2017 pozývací list: doc. Jurášková, PhD. Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Ceepus
Slezská univerzita v Opave, Filozoficko - přírodovědecká fakulta, Ústav audiovizuálnej tvorby Masarykova třída 343/37 746 01 Opava Česká republika 2015 pozvanie: doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Erazmus +
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Katedra lingvistyki kulturowej i komunikacji społecznej, Krakow ul. Podchorążych 2 30-084 Kraków Poľsko 2010 pozývací list: dr.hab. Stanislaw Kosiera prof UE Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Erazmus +
Vysoká škola kreativní komunikace Česká republika, Praha ZS 2023/2024, ZS 2024/2025 Prednáškovo-výskumný pobyt v rámci programu Erazmus + 2024; Grant 0311000027, Výzva č. 0311/2023 – Hostování zahraničních lektorů pro výuku vysokých škol v oblasti umělecké a kreativní tvorby. Názov: Kreativní sociální kampaň – sociální aktivismus značek
Vysoká škola ekonomická v Praze, Katedra mezinárodního podnikání Česká republika, Praha ZS 2023,2024 prednášky v špecilizácii Komerční komunikace, predmet Chování spotřebitele a psychologie trhu, Garant doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D.