doc. PhDr. Viera Kačinová, PhD.

docentka Katedra mediálnej výchovy
doc. PhDr. Viera Kačinová, PhD.

Docentka Viera Kačinová pôsobí na Katedre mediálnej výchovy od roku 2011 ako zástupkyňa vedúceho katedry. Dlhodobo sa venuje vedeckovýskumnej činnosti v oblasti mediálnej výchovy, mediálnych kompetencií, axiologických a ekologických aspektov využívania médií. Pôsobila ako výskumníčka a koordinátorka projektov z mediálnej výchovy na ŠPÚ súvisiacich s jej implementáciou do škôl. Bola členkou expertnej skupiny MK SR na prípravu Koncepcie mediálnej výchovy v kontexte celoživotného vzdelávania (2009).

Je súčasťou IMEC – Medzinárodného centra mediálnej gramotnosti pri FMK UCM, platformy Mediálna gramotnosť+ Rady pre mediálne služby, členkou predstavenstva medziuniverzitnej euro-americkej výskumnej siete o mediálnych kompetenciách pre občianstvo - Alfamed a koordinátorkou za Slovensko.

Oblasti záujmu: mediálna výchova, mediálne kompetencie, mediálna gramotnosť, axiológia a ekológia využívania médií, dezinformácie. 

 

Dôležité odkazy

 

AAB Teória a prax mediálnej výchovy : mediálna výchova ako súčasť všeobecného školského vzdelávania / Viera Kačinová; recenzenti Elena Hradiská, Dana Petranová. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2015. - 253 s. - ISBN 978-80-8105-763-2


ACB Vysokoškolské učebnice vydané v domácich vydavateľstvách

Fenomén fake news, hoaxov a konšpiračných teórií v kontexte mediálnej výchovy / Viera Kačinová. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2019. 158 s. ISBN 978-80-572-0019-2. [8,15 AH].  


ADM Vedecké práce v zahraničných časopisoch registrovaných v databázach Web of Sciencealebo SCOPUS

Conceptualization of media competence as an "augmented competence" / Kačinová, V., & Sádaba Chalezquer, M. R.  Príspevok je indexovaný v databáze Scopus Q1.

In: Revista Latina De Comunicación Social, 2022, 80, p. 21-38. ISSN 1138-5820. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1514


ADM Vedecké práce v zahraničných časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS

El consumo crítico de influencers por menores en Eslovaquia. Estudio comparativo de primaria y bachillerato = Critical consumption of influencers by minors in Slovakia. Comparative study of primary and high school / Zozaya-Durazo, L., Kačinová, V.  Sádaba Chalezquer, CH. Feijoo-Fernández, B.  DOI 10.17502/mrcs.v11i2.624. In: Methaodos : revista de ciencias sociales : revista de ciencias sociales. - ISSN 2340-8413, Roč. 11, č. 2 (2023), s. 1-13 [online]. https://www.methaodos.org/revista-methaodos/index.php/methaodos/article/view/624/976


ADN Vedecképráce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Sciencealebo SCOPUS. Príspevok je indexovaný v databáze Scopus

Media competence as a cross-curricular competence / VieraKačinová.

In: Communication Today.- ISSN 1338-130X. - Roč. 9, č. 1 (2018),s. 38-57.  


Názov predmetu Študijný program Stupeň Študijný odbor
Mediálna výchova v rodine aplikované mediálne štúdiá I. mediálne a komunikačné štúdiá
Fact-checking v digitálnych médiách mediálne a informačné kompetencie III. mediálne a komunikačné štúdiá
Stratégie pozitívnej mediálnej výchovy aplikované mediálne štúdiá I. mediálne a komunikačné štúdiá
Seminár ZP 1 KOMU 1. mediálne a komunikačné štúdiá

KEGA 010UCM_4/2018 Materiálno-didaktická podpora výučby mediálnej výchovy prostredníctvom mediálneho strediska na FMK UCM, FMK UCM v Trnave (2018 – 2020), zodpovedná riešiteľka.

Projekt je zameraný na komplexnú materiálno-didaktickú podporu výučby mediálnej výchovy na slovenských základných a stredných školách prostredníctvom aktivít zriadeného školiaceho mediálneho strediska na FMK UCM. V rámci náplne činnosti strediska budú organizované vzdelávacie kurzy (exkurzie) pre žiakov ťažiskovo zamerané na reflexívno-produktívne učenie sa o médiách, bude vytvorená a prevádzkovaná interaktívna multimediálna učebná platforma so sériou lekcií (e-learnigovým kurzom) pre žiakov z mediálnej výchovy. V náplni odborných aktivít centra bude ďalej realizácia vzdelávacích kurzov pre učiteľov orientovaných na reflexívno-produktívne učenie sa o médiách, ktorých vybrané moduly sa pilotne overia v predkladanom projekte.


https://smc.fmk.sk/



KEGA 014UCM-4/2020 Internacionalizácia vyučovania študentov masmediálnej komunikácie, FMK UCM v Trnave (2020 – 2022). (členka riešiteľského kolektívu).

Cieľom projektu je internacionalizovať, ale zároveň i zmodernizovať a skvalitniť odborne zameranú výučbu študentov odboru masmediálnej komunikácie a príbuzných študijných odborov na prvom stupni vysokoškolského štúdia.


Central European Digital Media Observatory (CEDMO), 2020, CEF TELECOM, Európska komisia, hl. riešiteľ Univerzita Karlova, členka riešiteľského kolektívu.

https://cedmohub.eu/



Kega O25UCM-4/2023 Riziká a príležitosti (online)vzdelávania v čase technologickej interferencie (členka riešiteľského kolektívu).



El currículum Alfamed: Investigación e implementación de una propuesta de formación docente en educación mediática en Iberoamérica, Proyecto Puente I+D UHU, University of Huelva (Huelva, ES) (2024-01 to 2024-12); členka riešiteľského kolektívu


APVV SK-BG-23-0001 - Media, Social Values and Misinformation in the 21st Century (2024-2025), členka riešiteľského kolektívu


Investigación, diseño e implementación de una propuesta curricular de formación de profesorado en alfabetización mediática en el ámbito euroamericano: EDUCALFAMED (Research, design and implementation of a curriculum proposal for teacher training in media literacy in the Euro-American context: EDUCALFAMED) I+D UHU, University of Huelva (Huelva, ES), schválené španielskym Ministerstvom pre vedu a inovácie (2024-2026), členka riešiteľského kolektívu


Popis aktivity, názov kurzu Názov inštitúcie Rok
Rigorózne konanie v odbore pedagogika (PhDr.) Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave 2002
Letný jazykový kurz nemeckého jazyka v Regensburgu v rámci projektu TEMPUS Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave 1995
Vyšší kurz nemeckého jazyka Štátna jazyková škola Palisády v Bratislave 1995-1998
Doplňujúce pedagogické štúdium učiteľstva odborných predmetov knižničná a informačná veda a pedagogika; Získanie pedagogickej spôsobilosti Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave 1998/99
Intenzívny kurz španielskeho jazyka II. Ekonomická univerzita vo Viedni 2000
Kurz anglického jazyka Akadémia vzdelávania v Bratislave 2003
Školenie pre doktorandov zamerané na rozvoj schopností mediálne prezentovať výsledky práce doktorandov Spoločnosť Alternatíva, komunikácia, občania (AKO) 2006
Tréningový program pre pedagogických profesionálov Rady Európy Pestalozzi, CoE 2006-06.0 „Politika a médiá“ Saská akadémia pre vzdelávanie učiteľov v Míšeňsku 2006
Vzdelávací kurz ďalšieho vzdelávania pedagogických pracovníkov: „Realizátor distančního vzdělávání“, akreditovaného MŠMT ČR v Prahe Centrum ďalšieho vzdelávania Filozofickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci 2011
Vyšší kurz španielskeho jazyka Štátna jazyková škola Palisády v Bratislave 2016-2017
Design thinking (creative skills for inovation), projekt New Generation of Founders Google 2020
Kurz rozvoja zručnosti Google "Online ihrisko zvané Google" Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2020
Účasť na online konferencii GMIL "International High-Level Event - Media and Information Literate Citizens: Think Critically, Click Wisely!" Belgrade, Serbia 23.,27.,29.4. 2021
Elternguide-Online Workshop Freiwillige Selbstkontrolle Multimedia-Diensteanbieter (FSM e. V.); JFF – Institut für Medienpädagogik in Forschung und Praxis 17.6.2021
Seminár "Inovácie v oblasti digitálneho vzdelávania" Európsky Dialóg 2022
Seminár o využití kvalitatívneho výskumu v mediálnych a marketingových štúdiách IPSOS 14.9.2023
Kurz - Akadémia veľkých diel Akadémia veľkých dieľ 2024
Aktivita, funkcia Názov inštitúcie, grémia Časové vymedzenia pôsobenia
Členka domácej profesijnej spoločnosti Klub tvorcov pre deti a mládež pri Slovenskom syndikáte novinárov 2005-2014
Členka medzirezortnej pracovnej skupiny k príprave Koncepcie mediálnej výchovy v kontexte celoživotného vzdelávania Ministerstvo kultúry SR 2009
Členka odbornej komisie pre mediálnu výchovu Štátny pedagogický ústav 2008-2010
Členka hodnotiacej komisie vzdelávacieho programu Kvalifikačné štúdium predmetu mediálna výchova pre učiteľov stredných škôl Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave 2014
Predsedníčka Atestačnej komisie na vykonanie atestácie z predmetu mediálna výchova pre kategóriu pedagogických zamestnancov: učiteľ Metodicko-pedagogické centrum, regionálne pracovisko v Trnave 2013-
Člen hodnotiacej komisie projektu e-Školy pre budúcnosť Nadácia Orange 2016-2019
Člen odbornej pracovnej skupiny projektu Komunikácia – Cesta k porozumeniu a úspechu v základných a stredných školách Štátny pedagogický ústav 2019-2020
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie Megatrends and Media Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave 2020, 2021
Členka redakčnej rady vedeckého časopisu Bulletin of National University Lviv Polytechnic. Series: Journalistic Sciences 2020-
Člen redakčnej rady vedeckého časopisu (WOS) Media Literacy and Academic Research - MLAR 2018-
Členka odborovej komisie Katedry žurnalistiky FF UK v Ružomberku 2022-
Členka medzinárodnej vedeckej spoločnosti Die Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur (GMK) 2020-2024
Členka správnej rady, koordinátor za Slovensko Alfamed - Medziuniverzitná euro-americká výskumná sieť o mediálnych kompetenciách pre občianstvo 2022-
Členka medzinárodnej akademickej asociácie International Communication Association 2023-
Členka domácej odbornej spoločnosti Platforma Mediálna gramotnosť + Rady pre mediálne služby 2023-
Členka vedeckej rady časopisu La Revista de Investigación y Evaluación Educativa (Revie), Dominikánska republika 2024-
Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu Mobilitná schéma, pracovný kontrakt
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Česká republika Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III, Česká republika 09.02-11.02.2016 Erasmus+
Univerzita Jána Amose Komenského, Praha Roháčova 63 building A, 130 00 Praha 3 – Žižkov 10.5.-15.5.2021 Erasmus+