Mgr. Zuzana Kvetanová, PhD.

univerzitná docentka, zástupkyňa šéfredaktora vo vedeckom časopise Acta Ludologica Katedra masmediálnej komunikácie
Mgr. Zuzana Kvetanová, PhD.

Doktorka Zuzana Kvetanová pôsobí na FMK UCM od roku 2018, pričom tu absolvovala aj všetky tri stupne vysokoškolského štúdia. V akademickom prostredí sa zaoberá oblasťou mediálnej reality so zreteľom na médium televízie, najmä v kontexte rodovej a rasovej stereotypyzácie, násilia i sexizmu. Venuje sa taktiež otázke žurnalistických žánrov a dimenzií digitálnych hier.

Na FMK UCM v Trnave je súčasťou redakčnej rady vedeckého časopisu Acta Ludologica, kde zastáva funkciu zástupkyne šéfredaktora, plní úlohy technickej redakcie a zabezpečuje proces indexácie. Je spoluriešiteľkou viacerých významných vedeckých projektov, pričom v súčasnosti je taktiež členkou Rady pre vnútorné hodnotenie kvality UCM.

Oblasti záujmu: dimenzie digitálnych hier, mediálna kultúra, mediálny diskurz, násilie, rodová stereotypizácia, sexizmus, žurnalistické žánre.

 

Dôležité odkazy

 

AAA Vedecké monografie vydané v zahraničných vydavateľstvách

Globalizovaný filmový priemysel / Jana Radošinská, Zuzana Kvetanová, Lenka Rusňáková ; vedeckí recenzenti: Miloš Mistrík, Martin Štoll, Terézia Rončáková. - 1. vyd. - Praha : Wolters Kluwer, 2020. - 283 s. [17,2AH]. - ISBN 978-80-7598-950-5.



ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS

Historical reflection on game principle alea and its presence in virtual reality / Zuzana Bučková, 2016. In: Communication Today. - ISSN 1338-130X, Vol. 7, no. 2 (2016), pp. 30-45. [Bučková Zuzana (100%)]


ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS

Expressions of Postmodernism Within the Dimension of Digital Games / Zuzana Kvetanová, Jana Radošinská, 2020. In: ejmap : European Journal of Media, Art & Photography. - ISSN 1339-4940, Roč. 8, č. 1 (2020), s. 84-95. [Kvetanová Zuzana (50%) - Radošinská Jana (50%)]


ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS

To thrive means to entertain: the nature of today's media industries / Jana Radošinská, Zuzana Kvetanová, Ján Višňovský, 2020. In: Communication Today. - ISSN 1338-130X, Roč. 11, č. 1 (2020), s. 4-21. [Radošinská Jana (34%) - Kvetanová Zuzana (33%) - Višňovský Ján (33%)]


AEC Vedecké práce v zahraničných recenzovaných vedeckých zborníkoch, monografiách

Debunking as a Method of Uncovering Disinformation and Fake News / Zuzana Kvetanová, Anna Kačincová Predmerská, Magdaléna Švecová, 2021. InFake News Is Bad News : Hoaxes, Half-truths and the Nature of Today's Journalism / edited by Ján Višňovský and Jana Radošinská. - 1. vyd. - Londýn : IntechOpen, 2021. - ISBN 978-1-83962-421-6. DOI 10.5772/intechopen.87790, s. 59-78. [Kvetanová Zuzana (34%) - Kačincová Predmerská Anna (33%) - Švecová Magdaléna (33%)]


VEGA 1/0283/20 Synergia odvetví mediálneho priemyslu v kontexte kritickej politickej ekonómie médií, doba riešenia: 2020 – 2022, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: doc. PhDr. Višňovský Ján, PhD. Anotácia: Projekt smeruje k hlbšiemu pochopeniu postupov a komerčných imperatívov mediálnej produkcie, ktorá sa šíri v rámci neskoro modernej liberálno-demokratickej spoločnosti. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť súbor teoreticko-empirických poznatkov, ktoré rozvíjajú kritickú politickú ekonómiu médií a smerujú k vymedzeniu aktuálneho komerčného potenciálu odvetví mediálneho priemyslu, ako aj sériu vedeckých prác viazaných na jednotlivé odvetvia mediálneho priemyslu a ich ekonomické, resp. komerčné aspekty. Splnenie stanoveného cieľa je podmienené uplatnením výskumných nástrojov kvalitatívneho a kvantitatívneho charakteru a syntézou získaných empirických poznatkov. Realizácia projektu vychádza z predpokladu, že ekonomická, technologická a kultúrna konvergencia odvetví mediálneho priemyslu prináša nielen koncentráciu vlastníctva a vytváranie mediálnych oligarchií, ale aj synergiu technológií, zdrojov, príbehov, ideí a tém založenú na masívnom získavaní licencií a formovaní transmediálnych naratívov.


APVV 21/0115 Hypermoderná mediálna kultúra – Filmová a televízna tvorba ako zrkadlo sociálno-kultúrnych fenoménov 21. storočia, doba riešenia: 2022 – 2026, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: doc. PhDr. Jana Radošinská, PhD. Anotácia: Výskum mediálnej kultúry vychádza z interdisciplinárnej reflexie mediálnej produkcie. Medzi najväčšie výzvy spojené s vedeckou diskusiou o mediálnej kultúre možno zaradiť aj identifikáciu jej sociálno-kultúrnych a hodnotových atribútov. Cieľom projektu je prostredníctvom výsledkov základného výskumu vymedziť a vysvetliť sociálno-kultúrne fenomény obsiahnuté v súčasnej filmovej a televíznej tvorbe pre väčšinové publiká. Riešitelia upriamujú pozornosť na prítomnosť intertextuality vo filmovej a epizodickej fikcii, schopnosť vybraných audiovizuálnych diel simulovať či dokonca nahrádzať objektívnu realitu a aplikáciu tzv. retrospektívnych prvkov, ktoré umožňujú recipientom zakúsiť pocity nostalgie a zostávať v nepriamom kontakte s kultúrnymi javmi typickými pre predchádzajúce desaťročia. Riešiteľský kolektív sa sústreďuje aj na súčasné trendy v stvárňovaní reálnych udalostí, spoločenských problémov, povolaní či univerzálnych ľudských záujmov v rámci fiktívnej filmovej a televíznej tvorby. Projekt vychádza z predpokladu, že audiovizuálna tvorba dneška nevyhnutne zrkadlí sociálno-kultúrne kontexty hypermodernej doby – hoci mediálni producenti nemusia tieto motívy používať vedome ani zámerne. Výskum reaguje na terminologické diskrepancie, ktoré vyplývajú z interdisciplinárnej podstaty mediálnych a komunikačných štúdií, čerpajúc z paradigmatických východísk kultúrnych štúdií, filmovej vedy, televíznych štúdií, teórie literatúry a teórie digitálnych hier. Riešiteľský kolektív si uvedomuje skutočnosť, že realizácia projektu nezabezpečí definitívne riešenia nastolených problémov, má však ambíciu rozšíriť existujúce vedecké diskusie o mediálnej kultúre ako o zdroji simulovaných prvkov reality, ktoré definujú témy verejného diskurzu, kreujú módne trendy a propagujú kultúrne hodnoty i životné štýly.


FPPV-16-2024 Slohové postupy v žurnalistickej tvorbe, doba riešenia: november 2023 – december 2024, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: Mgr. Lenka Rusňáková, PhD. Anotácia: Problematika slohových postupov predstavuje významný aspekt súčasného novinárstva. Neustály vývoj spoločnosti a nových technológií podmieňuje zmeny v oblasti formovania a využívania slohových postupov v žurnalistickej praxi. Dôsledkom tohto javu je hybridizácia, resp. kooperácia viacerých slohových postupov pri tvorbe novinárskych útvarov (textov) reprezentujúcich rôzne žurnalistické žánre. Predmetom skúmania predkladaného projektu sa z uvedených dôvodov stáva reflexia aktuálnych trendov v oblasti tvorby novinárskych útvarov v periodickej tlači, so zreteľom na prácu s konkrétnymi slohovými postupmi. Pozornosť upriamujeme na spravodajstvo a publicistiku v periodickej tlači, pričom poukazujeme na možnosti kvalitatívnej analýzy vybraných slohových postupov. V nadväznosti na učebný text Publicistika v periodickej tlači. Žurnalistické žánre (Bučková & Rusňáková, 2017) a vysokoškolské skriptum Novinárska publicistika. Vybrané žánrové druhy (Rusňáková & Bučková, 2019), ktorých zámerom bolo objasniť problematiku typológie žurnalistických žánrov a identifikovať znaky zvolených žurnalistických žánrov (žánrových druhov) v konkrétnych novinárskych textoch, má navrhovaná vysokoškolská učebnica Slohové postupy v žurnalistickej tvorbe ambíciu objasniť aktuálne trendy v pri tvorbe publicistických a spravodajských žurnalistických žánrov v periodickej tlači z pohľadu uplatnenia konkrétnych slohových postupov. Pripravovaný učebný text prepája teoretické a metodologické východiská s jeho empirickou časťou – tá obsahuje viaceré kvalitatívne analýzy realizované do podoby prípadových štúdií, resp. praktických cvičení, ktoré sú doplnené o kontrolné otázky a súvisiace úlohy. Zorientovanie sa v problematike typológie slohových postupov je predpokladom pre úspešnú identifikáciu ich základných vlastností vo vybraných novinárskych útvaroch. Pre dané účely sa primárnym zámerom projektu stáva zostavenie praktickej učebnej pomôcky pre študentov mediálnych, komunikačných štúdií a žurnalistiky.


VEGA Digitálna transformácia tradičných odvetví mediálneho priemyslu: Ekonomické, sociálno-kultúrne a právne konzekvencie platformovej ekonomiky médií, doba riešenia: 2025 – 2027, spoluriešiteľka projektu, vedúci projektu: Mgr. Lenka Rusňáková, PhD. Anotácia: Predkladaný výskumný projekt reflektuje problematiku digitálnej transformácie tzv. tradičných odvetví mediálneho priemyslu (žurnalistickej, filmovej, rozhlasovej, hudobnej a televíznej produkcie) s dôrazom na potrebu skúmať konkrétne zmeny v oblastiach produkcie, distribúcie a recepcie vyplývajúce z implementácie digitálnych technológií a komunikačných nástrojov v mediálnom priemysle. Zámerom projektu je vytvoriť schému mapujúcu ekonomické, sociálno-kultúrne a právne konzekvencie vyplývajúce z dynamického technologického vývoja uvedených mediálnych odvetví, ktorý zahŕňa, okrem iných faktorov, uplatnenie nástrojov umelej inteligencie, rozmach robotizovaných, resp. automatizovaných foriem generovania obsahu, dôraz na kreovanie komplexných príbehov a ekonomickú, ale aj technologickú a kreatívnu synergiu jednotlivých segmentov mediálnej produkcie. Riešiteľský kolektív upriamuje pozornosť na kľúčový aspekt platformizácie mediálnej produkcie, ktorá vedie k integrácii širokého spektra rôznych obsahov a služieb pomocou používateľsky prívetivých nástrojov a aplikácií. Jednotlivé platformy tak slúžia nielen na distribúciu mediálneho obsahu, ale aj na poskytovanie množstva služieb, propagáciu a agregáciu používateľských dát. Projekt má ambíciu vysvetliť praktické aspekty tzv. platformovej ekonomiky médií, ktorá favorizuje komerčne dominantné mediálne korporácie a oslabuje spoločenský význam verejnoprávnych, lokálnych či komunitných médií. Osobitná pozornosť je venovaná personálnym aspektom mediálnej produkcie, resp. bezprecedentným zmenám v kreatívnych a produkčných procesoch, ktoré vedú k postupnému redefinovaniu či zániku niektorých profesijných špecializácií v rámci mediálnej tvorby.


Popis aktivity, názov kurzu Názov inštitúcie Rok
Účasť na webinári o využívaní AI nástrojov, ktoré pomáhajú výskumníkom pri ich práci FMK UCM v Trnave 2023
Účasť na onlinovom školení IS HAP (hodnotenie akademických pracovníkov) Univerzita Palackého v Olomouci, FMK UCM v Trnave 2023
Účasť na workshope "Inšpiruj sa a pôsob: Ako získať pozornosť a udržať ju počas celej prednášky" FMK UCM v Trnave 2024
Účasť na webinári s názvom „Granty Európskej rady pre výskum (ERC) – ako uspieť“ Zuzana Reptová – Európska rada pre výskum 2024
Účasť na dvojdňovom intenzívnom webinári/kurze "Design Thinking" Adam Brocka – Service Designer, Facilitátor workshopov a tréningov 2024
Účasť na školení „Bezpečnosť na školách a Aktívny strelec a mäkké ciele“ Mgr. Peter Spörer - International Security Consultant – UK, Counter-Terrosim Instructor – Izrael, Protection Security Details Operator for High Risk Zone – UK, Close Protection Officer – Švédsko, Bezpečnostný manažér – CZ, Business Continuity Manager – SK 2024
Účasť na onlinovom webinári „Otázky súvisiace s vytváraním a schvaľovaním študijných programov prostredníctvom vnútorných systémov zabezpečovania kvality“ Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo 2024
Účasť na školení „Didaktika pre pedagógov I.“ Ing. Mgr. Jozef Strakoš, PhD. - PdF UK v Bratislave 2024
Účasť na onlinovom školení „Efektívne využívanie platformy na kontrolu originality študentských prác (ale aj iných prác) – Turnitin“. Jeroen Vanderbiesen – Univerzita v Antwerpách 2024
Účasť na onlinovom školení „Výskum digitálnych kompetencií u pedagógov“. Mgr. Monika Prostináková Hossová, PhD., Mgr. Lucia Furtáková – FMK UCM v Trnave 2025
Účasť na onlinovom webinári „Vyučovanie toho, čo praktizujeme - otvorená veda vo vysokoškolskom vzdelávaní". Meikel Soliman – Leuphanská Univerzita v Lüneburgu 2025
Účasť na školení „Posudzovanie akademicky orientovaných študijných programov na UCM (RVHK)“. doc. PhDr. Daniela Kollárová, PhD. - FMK UCM v Trnave 2025
Účasť na onlinovom školení „Posudzovanie akademicky orientovaných študijných programov na UCM (RVHK) – vedenie dočasných pracovných skupín“ doc. PhDr. Daniela Kollárová, PhD. - FMK UCM v Trnave 2025
Účasť na onlinovom webinári „Elektronické informačné zdroje pre pedagogiku“ Katarína Kyseľová a Zuzana Stožická – Centrum vedecko-technických informácií SR 2025
Účasť na webinári/prednáške „AI ako turbo pre vedeckú prácu: Inteligentné nástroje, ktoré vám ušetria čas“ Mgr. Hana Auer Malinská, Ph.D. – Katedra biológie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, ČR 2025
Aktivita, funkcia Názov inštitúcie, grémia Časové vymedzenia pôsobenia
Členka organizačného výboru medzinárodnej konferencie Medzinárodná vedecká konferencia Megatrends and Media Apríl 2015 - Apríl 2021
Členka vedeckého výboru medzinárodnej konferencie Medzinárodná vedecká konferencia Megatrends and Media Apríl 2020 - Apríl 2021
Členka organizačného výboru medzinárodnej konferencie Medzinárodná vedecká konferencia Marketing Identity November 2015 - November 2021
Členka redakcie vedeckého časopisu a zástupkyňa šéfredaktora Vedecký časopis Acta Ludologica (indexovaný v databázach CEEOL, Ulrich Periodical Directory, Index Copernicus, CEJSH, ErihPlus) Kontinuálne od 2018 na pozícii technickej editorky a zabezpečovateľky procesu indexácie, od 2019 zástupkyňa šéfredaktora
Členka Slovenského syndikátu novinárov Slovenský syndikát novinárov Marec 2024 – súčasnosť
Členka Medzinárodnej asociácie novinárov Medzinárodná asociácia novinárov Marec 2024 – súčasnosť
Členka Rady pre vnútorné hodnotenie kvality UCM Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave Júl 2024 - súčasnosť
Názov inštitúcie Sídlo inštitúcie Obdobie trvania pôsobenia/pobytu Mobilitná schéma, pracovný kontrakt
Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Prahe Smetanovo nábřeží 6, 110 00 Praha Staré Město, Česká republika 01.05.2017 – 31.05.2017 CEEPUS
Fakulta ekonomiky, Univerzita Josipa Juraja Strossmayera v Osijeku Trg Ljudevita Gaja 7, Osijek, Chorvátsko 08.04.2024 – 12.04.2024 ERASMUS +