Doktorandská akadémia UCM rozvíja kompetencie mladých vedkýň a vedcov
Publikované: dňa 14.11.2025
Na začiatku akademického roku 2025/2026 odštartovala svoju činnosť Doktorandská akadémia UCM. Už v októbri a novembri priniesla sériu prakticky zameraných workshopov a seminárov, ktoré podporujú akademický aj osobnostný rozvoj doktorandov. Medzi prvými podujatiami zaujal workshop „Umelá inteligencia ako nástroj vedca“, zameraný na využívanie moderných AI nástrojov vo vedeckej práci. Lektorkou bola Mgr. Hana Auer Malinská, Ph.D., z Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP), ktorá účastníkom ukázala, ako efektívne používať ChatGPT, Gemini či Canva AI. Diskusia bola venovaná aj etickým otázkam využívania umelej inteligencie v akademickom prostredí.
Ohlas mal aj workshop „LinkedIn – ako ho skutočne využiť“, ktorý viedla Veronika Kašiarová z agentúry Basta Digital. Doktorandi získali všeobecné, ale aj špecifické poznatky a zručnosti pre budovanie svojho profesionálneho profilu, prezentovanie výsledkov výskumu a efektívnu komunikáciu svojich úspechov. Množstvo praktických rád a tipov zahŕňalo aj efektívne prepájanie LinkedIn s nástrojmi umelej inteligencie pri tvorbe obsahu.
Už tretí rok pokračuje séria seminárov „Chcem vedieť viac“. Tohtoročné prednášky štartovali s témami ako vedecká integrita a etika pod vedením prof. Ildikó Matušíkovej a otvorená veda, ktorej základné koncepty predstavil doc. Václav Kupec. Obe témy reflektujú na dôležité národné aj univerzitné stratégie, ktoré čoraz viac budú prenikať do denných aktivít tvorivej činnosti na univerzitách. V letnom semestri sú plánované ďalšie školenia k týmto témam ako aj workshopy s princípmi aj praktickým tréningom otvoreného zdieľania vedeckých poznatkov, dát a výsledkov.
Čo čaká doktorandov najbližšie?
Najbližšie sa doktorandi môžu tešiť na ďalšie pokračovanie cyklu „Chcem vedieť viac“ – tentoraz s doc. Martinom Solíkom, ktorý priblíži tému autorských práv v akademickom a vedeckom prostredí.
Doktorandská akadémia UCM tak vytvára priestor pre rozvoj kompetencií, ktoré (nielen) doktorandom pomáhajú napredovať vo vede, výskume aj profesijnom živote.

