
Generácia Z najčastejšie hľadá informácie o vysokej škole na Instagrame
Publikované: dňa 28.7.2025
Uchádzači o vysokoškolské štúdium sa pri výbere vysokej školy rozhodujú podľa toho, čo chcú robiť v budúcnosti, nasleduje atraktivita študijného programu a inšpirácia od kamarátov alebo spolužiakov.
Vyplýva to z prieskumu Motivácia pri výbere vysokej školy, ktorý realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave v rámci projektu APVV s názvom Cestovná mapa digitálnej platformy zabezpečujúcej AI automatizáciu rozhodovacích procesov v oblasti komunikačnej stratégie. Rozhodnutie rodičov, odporúčanie učiteľov na strednej škole či vzdialenosť školy od miesta bydliska, naopak, označili respondenti ako najmenej rozhodujúci faktor pri výbere vysokej školy.
V prípade výberu konkrétnej fakulty sa rozhodujú podľa toho, či ide o odbor, ktorému sa chcú venovať v budúcnosti, na druhom mieste je popis študijného programu a tretím rozhodujúcim faktorom je, či sa na danú fakultu robia prijímacie pohovory.
Univerzity by mali zapracovať na sieťach
Najviac respondentov vyhľadáva informácie o fakulte či univerzite na Instagrame, nasleduje Facebook a YouTube. „V rámci prieskumu sme sa taktiež zamerali na mediálne správanie tejto generácie. Na sociálnych sieťach sú najčastejšie sledované reels, nasledujú stories a videá alebo fotografie. Na otázku, či si respondenti už niekedy kúpili niečo na základe odporúčania influencera, možnosť „áno“ uviedlo 50,9 % respondentov. Z hľadiska zamerania išlo o influencerov z oblasti módy, nasledujú zabávači a na treťom mieste uviedli respondenti influencerov z oblasti fitness. Naopak, najmenej sledovaní sú popularizátori vedy a tvorcovia obsahu o udržateľnosti,“ uviedla Jana Galera Matúšová z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM a dodáva: „Ide o prekvapivý výsledok vzhľadom k tomu, že práve oblasť udržateľnosti sa berie pri generácii Z ako jedna z primárnych, na ktorú sa orientujú.“
Informácie získavajú online
Z médií sleduje generácia Z najčastejšie sociálne siete, nasledujú podcasty a online portály. Na druhej strane rebríčka sa ocitli tradičné médiá ako noviny (77 %), časopisy (73,2 %) a rozhlas (56,6 %). Na sociálnych sieťach mladí ľudia denne strávia viac ako hodinu, pri podcastoch preferujú dĺžku 20 – 40 min. Reklama dokáže túto generáciu najviac osloviť na sociálnych sieťach, nasledujú online portály a podcasty. Prieskum sa realizoval na vzorke 574 respondentov v období od 2. apríla 2025 do 11. mája 2025.