Article Header Image

Letný hackaton na FPV priniesol žuvačky pre zdravší úsmev, ochranu viníc a vedu na TikToku 

Lifbee Academy v spolupráci s FPV zorganizovala letný hackathon, ktorý ukázal, že kombinácia vedy, podnikania a kreatívneho myslenia môže priniesť riešenia s reálnym spoločenským aj ekonomickým dopadom. 

„Hackathon je každoročnou aktivitou Lifbee Academy, ktorá sa zameriava na prepojenie mladých ľudí s vedeckým výskumom, inováciami a podnikateľským prostredím. Fakulta prírodných vied UCM má s Lifbee Academy dlhodobú spoluprácu, podloženú aj memorandom o porozumení,“ vysvetľuje prodekanka pre medzinárodné vzťahy a doktorandské štúdium FPV a organizátorka podujatia Dominika Vešelényiová. Hlavným cieľom podujatia bolo umožniť študentom a mladým výskumníkom riešiť reálne výzvy v oblasti biológie, biotechnológie či zdravotníctva a rozvíjať pritom schopnosť pracovať v multidisciplinárnych tímoch. 

Nápady hodné rozvoja 

Tím zložený zo študentky onkológie Kataríny Buranovskej, vedkyne Lenky Trnkovej a študentov informatiky Patrika Kozlíka a Petra Hubinu uskutočnil prieskum medzi 154 fajčiarmi a zistil, že najčastejšie riešeniami ústnych problémov sú žuvačky. To viedlo k myšlienke vytvoriť probiotické žuvačky s unikátnym zložením, ktoré obnovujú zdravý orálny mikrobióm a znižujú zápal.  

Produktový manažér Péter Stingel, lead developer Michal Ondrejička, budúci inovátor Marek Kucej a PhD. študent medicíny Filip Jura navrhli systém založený na technológii CRISPR-Dx a umelej inteligencii. Pestovateľ si odoberie vzorku, vyhodnotí okamžite výsledok a dáta sa ukladajú do databázy na mapovanie výskytu vírusov a viroidov vo viniciach. Tento systém môže zásadne zmeniť spôsob ochrany viníc – nielen na Slovensku, ale vo vinárskych regiónoch celosvetovo. 

Tretí tím pozostávajúci zo študenta stratégie a podnikania Vadyma Palchyka, študentky biomedicíny Sophie Červenákovej a postdoktorandky Danice Ivovic vypracoval stratégiu založenú na autentických príbehoch, vizuálne príťažlivom obsahu a cielenej komunikácii na platformách ako Instagram či TikTok. Cieľom je ukázať mladým, že štúdium prírodných vied vedie k reálnemu dopadu.  

Ako funguje multidisciplinarita na hackatone 

Na začiatku hackathonu boli účastníkom predstavené všetky témy. „Následne sa sami zapísali k téme, ktorá ich najviac zaujala a kde cítili, že môžu prispieť svojimi schopnosťami. Takýmto prirodzeným spôsobom vznikli multidisciplinárne tímy, v ktorých sa stretli študenti a mladí odborníci z rôznych oblastí – od prírodných a biomedicínskych vied až po IT či podnikanie,“ opisuje prodekanka. 

Témy pripravila fakulta spolu s Lifbee Academy a vychádzali priamo z aktuálneho výskumu. „Fakulta prispela tromi zo siedmich riešených tém. Po ich predstavení mali účastníci možnosť vybrať si tému, ktorá ich najviac zaujala a kde vedeli využiť svoje znalosti a zručnosti,“ dodáva Vešelényiová. 

Univerzity a prax treba prepájať 

„Univerzita prináša základný výskum špičkovej kvality, no nie vždy je jednoduché preniesť tieto výsledky priamo do praxe. Vedci sa prirodzene sústreďujú najmä na vedeckú stránku a ďalší výskum, zatiaľ čo proces transferu poznatkov vyžaduje aj marketingové a biznis zručnosti,“ hovorí prodekanka. Podľa nej je preto model spolupráce s externými tímami mimoriadne cenný: „Umožňuje prepojiť odbornú hĺbku a kvalitu univerzitného výskumu s praktickým pohľadom, podnikateľským myslením a schopnosťou uviesť nápady do života. Vďaka tomu majú riešenia nielen vedeckú hodnotu, ale aj reálny spoločenský a ekonomický dopad.“ 

Hackathon podľa Vešelényiovej priniesol univerzite aj širšej komunite viacero prínosov. „Účastníci sa nesústredili len na samotný dizajn komerčne využiteľného produktu vychádzajúceho zo základného výskumu, ale priniesli aj iný pohľad – napríklad na to, aké je povedomie o vede v spoločnosti a do akej miery sú témy, ktorým sa na FPV UCM venujeme, vnímané ako známe problémy,“ uvádza. 

„Tímy taktiež priniesli nové podnety k tomu, ako efektívne propagovať a komunikovať výsledky výskumu verejnosti, aby vzbudili záujem a zvýšili povedomie o týchto témach. Okrem toho realizovali aj prieskum trhu, aby zistili, či podobné produkty už existujú a či by transfer a komerčná aplikácia navrhovaných riešení mali reálny ekonomický potenciál,“ dopĺňa. 

Organizátori sa nechcú zastaviť pri jednom ročníku. „Určite áno – radi by sme sa zapojili aj v budúcnosti s novými témami, na ktorých budú môcť tímy pracovať. Zároveň však chceme pokračovať aj v spolupráci s tímami z tohto ročníka a ďalej rozvíjať nápady, ktoré v rámci hackathonu vznikli,“ hovorí Vešelényiová. 

Zdroj: https://www.lifbee.com/post/ucm-hackathon-sk  


O autorovi:

Mgr. Magdaléna Švecová, PhD.
Mgr. Magdaléna Švecová, PhD.

Je vedúcou Katedry digitálnych hier na FMK UCM. Okrem tejto problematiky sa už viac než desať rokov venuje profesionálne písaniu rôznych textov. Začínala ako novinárka v časopise atteliér, neskôr pracovala v rôznych slovenských denníkoch.



Mohlo by vás tiež zaujímať: