
Vyhodnotenie dotazníkového prieskumu spokojnosti ubytovaných študentov a študentiek UCM
Publikované: dňa 3.6.2025
V dňoch 18. 3. 2025 – 27. 3. 2025 sa realizoval v spolupráci oddelenia kvality a vedenia študentského domova dotazníkový prieskum spokojnosti ubytovaných študentov a študentiek. Dotazník bol určený pre študentstvo ubytované v Študentskom domove UCM a v iných ubytovacích zariadeniach ponúkaných univerzitou.
Prieskum umožnil študentstvu zhodnotiť viaceré aspekty ubytovania, vrátane vybavenia izieb, sociálnych zariadení, kuchyniek, úrovne čistoty a hygieny, komunikácie so zamestnancami, dostupnosti ubytovania či samotného procesu prideľovania a zabezpečovania ubytovania univerzitou. Súčasťou dotazníka bola aj možnosť uviesť slovné komentáre či návrhy na zlepšenie.
Z celkového počtu 724 oslovených študentov a študentiek sa do prieskumu zapojilo 24 % respondentov (9 % odpovede zahraničných študentov a študentiek).
Výsledky a výstupy sú archivované na Oddelení kvality UCM, ktoré prieskum organizovalo a spracovalo. Získané výsledky a podnety boli predmetom diskusie vedenia univerzity a vedenia študentského domova. Prorektor pre vzdelávanie doc. JUDr. Bystrík Šramel, PhD., spolu s vedúcou ŠD Mgr. Jankou Gajdovou pripravili dokument (vyhodnotenie), ktorý bol prerokovaný v kolégiu rektorky univerzity dňa 27. 5. 2025.
Z výsledkov vyplýva, že najvyššiu spokojnosť zaznamenali oblasti ako: prístup zamestnancov, proces ubytovania a prideľovanie miest. Naopak, najnižšia spokojnosť bola zaznamenaná pri kvalite internetu, údržbe technického vybavenia a úrovni hygieny.
Miera spokojnosti podľa dĺžky pobytu bola odlišná, napr. aj podľa dĺžky ubytovania študentov:
- Študenti/študentky, ktorí sú ubytovaní dlhšie ako 1 rok, vykazujú vyššiu mieru nespokojnosti – pravdepodobne z dôvodu kumulovania negatívnych skúseností.
- Novoprichádzajúci študenti/študentky sú častejšie „neutrálni“ alebo „spokojní“, pravdepodobne ešte nezaznamenali všetky limity ubytovania.
Možno konštatovať, že hoci nadpolovičná väčšina respondentiek a respondentov je spokojná, pomerne veľké množstvo respondentov vníma svoje ubytovanie ako nevyhovujúce alebo problematické. Zvýšenie celkovej spokojnosti je možné iba systematickým riešením opakovaných pripomienok, najmä v oblastiach hygieny, vybavenia a prístupu personálu. Miera spokojnosti medzi študentmi nie je jednotná a výrazne sa líši v závislosti od internátu, ako aj podľa posudzovanej oblasti.
Významný podiel nespokojných študentov a študentiek poukazuje na potrebu cielenej intervencie v oblasti údržby, čistoty, technického vybavenia a internetového pripojenia.
V rámci otvorených položiek a komentárov študentky a študenti poskytli množstvo konkrétnych návrhov, kritických pripomienok a podnetov. Kritické pripomienky je možné zhrnúť do niekoľkých hlavných oblastí, ktoré sa opakovane objavovali v odpovediach naprieč ubytovacími zariadeniami v rôznej intenzite:
- staré/schátrané vybavenie izieb, nedostatok množstva práčok, chýbajúce vybavenie kuchyniek,
- nedostatočná hygiena a poriadok v spoločných priestoroch,
- nedostatočné pokrytie alebo sila signálu wifi,
- prideľovanie izieb nedostatočne transparentné, slabá komunikácia ohľadom pravidiel fungovania internátu,
- potrebné prehodnotenie hodín prístupnosti kuchyniek/klubovní, spoločných priestorov.
Treba uviesť, že pripomienky pokrývali široké spektrum tém, no ich spoločným menovateľom je požiadavka na dôstojné, hygienické a funkčne vybavené bývanie s kvalitnými službami.
V rámci otvorených položiek a komentárov študentstvo uvádzalo aj mnohé pozitívne postrehy, ktoré si zaslúžia pozornosť a väčšinou sa týkali konkrétnych ubytovacích zariadení:
- pochvala na vybrané ubytovacie zariadenia ohľadom prívetivej komunikácie so študentmi,
- dobrá lokalita a prístupnosť v prevažnej väčšine ubytovacích zariadení,
- existencia študovní,
- promptné riešenie technických problémov a závad na izbách.
Kolégium rektorky UCM správu Vyhodnotenie dotazníka – spokojnosť ubytovaných študentov a študentiek UCM (2025) prijalo. Vedenie študentského domova v súčinnosti s kvestorom univerzity bude v nadchádzajúcom akademickom roku zvyšovať kvalitu ubytovania i na základe podnetov a spätnej väzby, najmä po jeho technickej stránke.
Všetkým respondentom a respondentkám za účasť a vyplnenie dotazníka spokojnosti s ubytovaním ďakujeme.